Dát práci svátek? Zaměstnanci se chtějí letos více zaměřit na odpočinek, jde jim o zdraví

Tiskové zprávy

doba čtení: 3 min.

Svátek práce lidé v Česku slaví už od roku 1890 a desítky let je 1. květen také dnem pracovního klidu. Právě více času na odpočinek je zároveň nejčastějším plánem zaměstnanců pro letošní rok. Více odpočívat kvůli ochraně svého zdraví a vysokému pracovnímu vytížení je cílem téměř 30 % zaměstnanců. Vyplývá to z dat Barometru zaměstnanců, který realizuje Up benefity mezi více než tisícovkou zaměstnanců napříč Českem. Změnit práci letos plánuje zhruba čtvrtina zaměstnanců, alespoň nějakou pracovní změnu chce letos udělat 63 % lidí.

Větší zaměření na zdraví je minimálně v posledním roce ve společnosti silně cítit a aktuální Barometr zaměstnanců tento trend jen potvrzuje. Právě ve snaze předejít negativním zdravotním dopadům přetrvávající pracovní zátěže plánuje 29 % zaměstnanců věnovat letos více času odpočinku. 11 % zaměstnanců dokonce přiznává, že hodlá mít více volného času na úkor práce i za cenu nepříjemných situací a střetů na pracovišti.

„Zdraví zaměstnanců by nicméně nemělo být otázkou pracovních sporů, spíš by mělo být v centru zájmu zaměstnavatelů, což si naštěstí stále více z nich začíná uvědomovat,“ popisuje Stéphane Nicoletti, generální ředitel v Up benefity, a dodává: „Velkorysý systém zdravotní péče, který může zahrnovat preventivní prohlídky, zdravotní dny, příspěvky na doplňky stravy a vitamíny nebo další zdravotní benefity, je podle našich dat důležitý i při náboru nových zaměstnanců. Vůbec nejvíce na něj koukají uchazeči z generace X, ale důležitý je i pro Zetka a další věkové skupiny.“

Změna je (pracovní) život?

Ať už k radikální nebo spíše drobné změně se letos v souvislosti s prací chystá 63 % zaměstnanců. Nic měnit z důvodu spokojenosti se současným stavem v zaměstnání nehodlá 27 % Čechů. Zbylých 10 % nechce udělat žádnou změnu, i když jim současná situace v práci nevyhovuje. Podle očekávání se v tom zásadně rozcházejí různé generace zaměstnanců. Zatímco žádnou pracovní změnu neplánuje letos 52 % boomerů, v generaci Z je to jen 20 % zaměstnanců.

Pokud zůstat, tak kvůli vztahům

Opravdu radikální změnu ve smyslu změny práce plánuje ještě letos uskutečnit 26 % zaměstnanců. I zde jsou výrazně patrné rozdíly mezi jednotlivými generacemi a platí, že čím mladší zaměstnanci, tím pravděpodobnější je u nich ještě letos změna zaměstnavatele.

„Největší motivací k setrvání u stávajícího zaměstnavatele přitom podle našich dat nejsou peníze, ale vztahy na pracovišti. A u zmíněné generace Z to platí vůbec nejvýrazněji. Hlavní misí zaměstnavatelů a personalistů pro tento rok by proto mělo být podporovat dobré vztahy mezi zaměstnanci, vytvářet příležitosti k jejich budování, usnadňovat komunikaci a poskytovat nástroje, které umožňují pěstování dobrých vztahů i při vzdálené nebo hybridní práci, kde pracovní vztahy trpí nejvíc,“ říká za Up benefity Stéphane Nicoletti.

Vzdělání i vyšší nároky na zaměstnavatele

Z dalších plánů mírně vyčnívá ještě touha více se letos profesně vzdělávat, kterou potvrzuje 16 % zaměstnanců a výrazněji je patrná především mezi zaměstnanci z generací Z a Y. 13 % zaměstnanců si pak plánuje zajistit vyšší výdělek u současného zaměstnavatele, ať už skrze povýšení, zažádání o vyšší plat nebo navýšení různých benefitů a příspěvků.

Aktuální data dále ukazují, že vedle žádosti o přidání peněz mají v blízké době zaměstnanci v hledáčku zvýšení kupní síly i skrze různé účelové příspěvky a benefity, primárně volnočasového charakteru. „To jasně koresponduje i se snahou zaměřit se letos více na odpočinek. Nejde totiž jen o to mít víc volna, ale také ho moci trávit podle svých představ,“ dodává Nicoletti.

Obrazek1

Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo Head of Communication

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…