Emoční výplata: Proč už samotná mzda nestačí

Články a novinky

doba čtení: 2 min.

Mzda, bonusy a stravenky? Dnes už to zaměstnancům často nestačí. Stále častěji si proto firmy uvědomují, že udržet motivované lidi vyžaduje víc než jen dostatečnou částku na výplatní pásce. Potvrzují to i výsledky aktuálního průzkumu Barometr zaměstnanců od Up benefity. Téměř polovina respondentů vnímá zhoršení pracovních podmínek, třetina uvádí pokles motivace a zhoršení mezilidských vztahů.

Emoční výplata

Zvyšující se pracovní nároky, tlak na výkon a nejistota posledních let se promítají do psychické pohody i loajality. Právě proto se do popředí zájmu dostává nový pojem: emoční výplata.

Co zaměstnanci skutečně oceňují

Nejde pouze o peníze, emoční výplata znamená uznání, důvěru, kvalitní vztahy, pocit bezpečí a také možnost růstu. Zkrátka všechno, co dává naší práci lidský rozměr. A to má vliv na výkon, spokojenost i rozhodnutí v zaměstnání zůstat.

Z průzkumu vyplývá, že pochvala má pro více než polovinu zaměstnanců stejnou váhu jako peníze. Přesto ji šest z deseti lidí celý měsíc vůbec neslyší. Ukazuje se tak, že pro motivaci nestačí ani vyšší mzda, pokud chybí respekt, důvěra a prostor pro vyjádření názoru.

Jak vypadá emoční výplata v praxi?

Začíná u každodenního přístupu:

  • poděkování za dobře odvedenou práci,
  • férová komunikace,
  • jasná očekávání,
  • možnosti růstu,
  • kultura, ve které se oceňuje i maličkost.

Důležité je také vytvářet prostor pro pravidelné uznání, ať už formou týmových rituálů, nebo osobního přístupu. Emoční výplata není „něco navíc“. Je to přirozená součást zdravé firemní kultury.

Graf změny v zaměstnání za posledních 5 let

Pomoct mohou i digitální nástroje

Aby se uznání stalo každodenní součástí práce, mohou firmám pomoci i chytrá digitální řešení. Mezi ně patří například online nástěnky s pochvalami, dotazníky spokojenosti, nástroje pro sdílení zpětné vazby napříč týmem nebo transparentní informace o možnostech dalšího růstu. Lidé chtějí být slyšeni, ne jen řízeni – a právě tyto jednoduché nástroje mohou i v hybridních týmech výrazně posílit vztahy a firemní atmosféru.

Budoucnost patří firmám, které dávají smysl

Ve firmách, kde se lidé cítí dobře, roste nejen výkonnost, ale i odolnost a loajalita. Emoční výplata už dávno není „měkké HR téma“. Je to odpověď na to, co zaměstnanci doopravdy potřebují a také klíčový nástroj udržitelného podnikání. Chcete se inspirovat, jak s emoční výplatou začít? Podívejte se na konkrétní tipy a nástroje, které vám v tom mohou pomoci a posuňte firemní kulturu o krok dál.


Potřebuji poradit s nastavením benefitů

    Odesláním údajů nám umožňujete zpracování Vašich osobních údajů za účelem vyřízení Vaší žádosti. Více informací, včetně informací o Vašich právech naleznete na stránce Ochrana osobních údajů.

    Ruben Vančo

    Autor

    Ruben Vančo Head of Communications

    otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…