Pracovní život Čechů se podle průzkumu Up Benefity za posledních 5 let výrazně zhoršil. Roste tlak, klesá motivace a slábnou vztahy na pracovišti. Emoční i finanční odměna přestávají stačit. Jedinou výjimkou je pozitivní posun v digitalizaci benefitů a interní komunikace.
Vytížení zaměstnanců narůstá
Největší nespokojenost zaměstnanci vyjadřují směrem k objemu práce a pracovnímu tlaku. Téměř polovina z nich uvádí, že se jejich vytížení od roku 2020 výrazně zhoršilo, zatímco zlepšení v této oblasti zaznamenal jen každý desátý. V souvislosti s tím dochází také k poklesu vnitřní motivace, více než třetina respondentů říká, že jejich pracovní nasazení a chuť do práce klesly. Snižující se motivace jde ruku v ruce s vyčerpáním a pocitem nedostatečného ocenění. Pracovní prostředí tak pro řadu lidí ztrácí smysl i přitažlivost.
Zaměstnanci čím dál častěji postrádají uznání, důvěru a podporu, které by jim pomáhaly zvládat rostoucí nároky. K tomu se přidává i zhoršující se atmosféra na pracovištích, každý třetí zaměstnanec vnímá, že vztahy s kolegy se za posledních pět let zhoršily. Společným jmenovatelem je celkové přetížení, které se postupně přelévá i do mezilidské sféry. S narůstající pracovní zátěží se snižuje schopnost týmové spolupráce, empatie i otevřené komunikace.
Emoční i finanční stránka zaostávají
Vedle fyzické a mentální náročnosti se stále častěji řeší i tzv. emoční výplata, tedy to, co zaměstnanci získávají v nepeněžní podobě. Uznání, prostor pro vyjádření názoru, férová komunikace, dobré vztahy či smysluplnost práce. Právě tyto prvky podle průzkumu oslabují nejrychleji. Zaměstnanci je vnímají jako zásadní pro svou spokojenost, ale zároveň mají pocit, že jim firmy nevěnují dostatečnou pozornost. U mnoha zaměstnavatelů zůstává vnitřní komunikace formální, nepravidelná nebo úplně chybí.
Ani finanční složka nepřináší výraznou kompenzaci. Kupní síla se za posledních pět let zvýšila jen u pětiny zaměstnanců, přičemž třetina uvádí naopak zhoršení. Vyšší pracovní nároky tak často nejsou doprovázeny odpovídajícím zhodnocením. Firmy tak riskují odchod lidí, kteří se cítí nedoceněni, nejprve mentálně, poté i fyzicky.
Světlejší momenty přináší technologie
Jedním z mála oblastí, kde zaměstnanci vnímají zlepšení, je digitalizace. Moderní nástroje pro interní komunikaci a motivaci, jako jsou digitální nástěnky, online pochvaly, anonymní dotazy nebo rychlé ankety, pomáhají zlepšovat informovanost a posilovat zpětnou vazbu. Téměř čtvrtina respondentů vidí v této oblasti pozitivní vývoj, což naznačuje, že když firmy investují do podpory dialogu a otevřenosti, zaměstnanci to dokážou ocenit.
Pozitivní vnímání se týká i digitalizace benefitů. Elektronické stravenky a benefitní karty považuje za zlepšení přes 20 % zaměstnanců. Přesto však celková spokojenost s benefity není jednoznačná. Průzkum ukazuje na výrazné rozdíly mezi obory, zatímco například lidé ve veřejné správě nebo školství často mluví o úbytku benefitů, zaměstnanci v IT, zdravotnictví nebo energetice zaznamenávají zlepšení.