Vysvědčení, jaké by asi nechtěl dostat žádný zaměstnavatel. Tisícovka zaměstnanců z celého Česka oznámkovala své zaměstnavatele v celkem 15 oblastech a výsledky ukazují, že je pořád co zlepšovat. Nejlépe firmy dopadly za smysluplnou náplň práce, pracovní prostředí a dobrou pověst. Nejhůře pak za péči o zdraví a well-being zaměstnanců.
Z dat Barometru zaměstnanců 2025, který pravidelně zveřejňuje společnost Up benefity, vyplývá, že i přes mírné zlepšení oproti loňsku se průměrné známky stále drží kolem trojky. Jedničku za péči o fyzické či psychické zdraví dalo svému zaměstnavateli jen 10 % lidí, více než třetina by naopak nejraději sáhla po čtyřce.
Zdraví a benefity pod drobnohledem
Na lepší hodnocení zatím nestačí ani snahy zaměstnavatelů. Největší zlepšení je sice vidět právě v oblasti péče o psychické zdraví, ale tempo změn je zatím pozvolné. O to víc ale roste očekávání, více než pětina zaměstnanců vnímá právě tuto oblast jako klíčovou pro další zlepšení, téměř polovina pak volá po lepších benefitech a bonusech zaměřených na podporu zdraví a celkové kvality života.
Zaměstnanci dnes vnímají benefity jako víc než jen příjemný bonus očekávají, že budou odpovídat jejich reálným potřebám. Zájem roste především o takové benefity, které podporují rovnováhu mezi pracovním a osobním životem, přispívají k psychické pohodě a zároveň dávají prostor k odpočinku. A to nejen u mladších ročníků trend zasahuje napříč generacemi.
Nejde jen o výplatu, ale i o vztahy
Zaměstnanci kromě financí oceňují i respekt, uznání a prostor pro komunikaci. Hodnocení ukazuje, že firmy by se měly více zaměřit na zpětnou vazbu – ať už formální, nebo v podobě obyčejné pochvaly. Zaměstnanci dnes více než dříve očekávají prostředí, kde mohou otevřeně mluvit a kde jejich hlas není přehlížen. Pomoci v tom mohou i digitální nástroje, které přinášejí více příležitostí pro upřímnou a přirozenou zpětnou vazbu.
Pozitivní posun je ale patrný i v oblasti mezilidských vztahů a respektování individuálních potřeb. Právě kvalitní pracovní vztahy podle zaměstnanců výrazně ovlivňují nejen jejich spokojenost, ale také rozhodnutí zůstat u stávajícího zaměstnavatele. Technologie by měly pracovní vztahy podporovat, ne je nahrazovat. Spokojený tým stojí na lidech, ne na nástrojích.