Tahle chyba se nevyplácí. Polovina firem neinformuje o výsledcích anket.

Články a novinky

doba čtení: 2 min.

Dotazníky spokojenosti zaměstnanců nebo ankety jsou v nějaké formě součástí firemní kultury většiny společností. Jak se na jejich frekvenci dívají samotní zaměstnanci? Pojďte se dozvědět víc díky novému Barometru zaměstnanců.

Ankety ve firmách

Pokud firma realizuje ankety a dotazníky, jak pak s výsledky nakládá? I to zjišťoval nejnovější průzkum Barometr zaměstnanců, za kterým stojí společnost Up Benefity. Ta jej uskutečnila mezi více než tisícovkou pracovníků z českých firem.

Téměř 3/4 firem s výsledky anket nějakým způsobem nepracuje správně

Z průzkumu vyplynulo, že u pouhých 32 % firem se výsledky průzkumů zabývá, informuje o nich zaměstnance a usiluje o nápravu zjištěných nedostatků. Tak to alespoň vidí dotázaní pracovníci. U ostatních 68 % se vedení o výsledky průzkumů buď nezajímá vůbec, zjištěné problémy neřeší, nebo zapomínají o výsledcích zaměstnance informovat.

Ankety a zpětná vazba

Část zaměstnanců vnímá dotazníky jako zbytečný humbuk

Je jich celá desetina a uvádí, že „humbuk“ okolo dotazníků spokojenosti zaměstnanců je neadekvátní, protože stejně žádný efekt nepozorují. Celé to podle nich jen vyvolává dojem, že výsledky nejspíš skončí u někoho „v šuplíku“.

Pětina firem si prý s výsledky dotazníků zpětné vazby neví rady

Podle více než pětiny zaměstnanců sice projevuje vedení firmy o názory v pracovním kolektivu zájem, ale s aplikací výsledků si pak buď neví rady, nebo se na ně kvůli jiným „prioritám“ už nedostane.

Dopady takového přístupu mohou být fatální

A to od ztráty důvěry přes pokles motivace až po cynismus a frustraci. Pokud totiž problémy a nápady vyplavou na povrch, ale nic se nezmění, zaměstnanci se přestanou snažit něco sdělovat a rezignují. Může dojít i k odchodu talentů a poškození firemní kultury. Místo efektivní komunikace a důvěry se vytváří pocit formálnosti, kdy se něco sice tváří, ale reálně to nefunguje. A je téměř jisté, že se tyto informace dostanou i k zájemcům o zaměstnání a na trhu práce z toho bude pořádná ostuda.

Co se dnes nosí? Stavět se k věcem čelem

Nikdo se necítí dobře v tom, když interní komunikace ve firmě nefunguje. Když zaměstnanci s důvěrou sdělí své názory, ale pak nastává jen ticho. V trendu je transparentní komunikace, slušnost a rychlé moderní technologie. Pryč jsou doby, kdy se ankety a dotazníky řešily papírovou formou. Firmy mohou vsadit třeba na inovativní a chytré nástroje Verso, kde najdou rychlé online ankety v moderní HR aplikaci. Díky nim pak budou mít personalisté spousta času na komunikaci výsledků se zaměstnanci.



Potřebuji poradit s nastavením benefitů

    Odesláním údajů nám umožňujete zpracování Vašich osobních údajů za účelem vyřízení Vaší žádosti. Více informací, včetně informací o Vašich právech naleznete na stránce Ochrana osobních údajů.

    Ruben Vančo

    Autor

    Ruben Vančo Head of Communications

    otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…