Jaký vliv na hodnocení firmy má výše mzdy? A má vliv i něco jiného? I na tohle si posvítil nejnovější průzkum Barometr zaměstnanců a odhalil i bližší souvislosti.

Je finanční motivace jediný důležitý faktor, nebo hraje roli i něco jiného? I na to se ptal Barometr zaměstnanců, který realizovala společnost Up Benefity mezi více než tisícovkou pracovníků z českých firem.
85 % zaměstnanců oceňuje i nefinanční faktory a benefity
Jen pro 15 % zaměstnanců hrají peníze naprostý a jediný prim v rámci hodnocení svého zaměstnavatele. Pro zbylých 85 % jsou důležité i jiné faktory, které hrají roli v tom, za jak dobrého nebo špatného svého zaměstnavatele považují. Oproti loňskému roku v tom nedošlo k téměř žádné výrazné změně.

Názor ovlivňuje i vzdělání
Průzkum zjistil, že lidé s nižším stupněm vzdělání přikládají materiální stránce zaměstnání vyšší význam. Může pro ně totiž představovat klíčový prostředek k zajištění stability a je to zřejmě také nejviditelnější a nejpřímější ukazatel hodnoty jejich práce.
To ale neznamená, že by pro vysokoškoláky nehrála výplata roli, jen se k ní přidávají i jiné faktory. Lidé s vyšším vzděláním obvykle mívají i širší škálu pracovních příležitostí a do hry u nich více vstupují i další vlivy, např. seberealizace, růst, přístup k inovacím, nebo smysl práce.
Jaké aspekty mimo finanční motivace mohou být důležité?
Výzkumy dlouhodobě ukazují, že zaměstnanci oceňují atmosféru na pracovišti, otevřenou a efektivní komunikaci, pochvaly, ale i možnost rozvoje nebo flexibilitu v rozvržení pracovního času. Důležitá je stále i firemní podpora stravování zaměstnanců, nebo volnočasové benefity, ideálně ty flexibilní a „cafeteria“.
Nefinanční pracovní benefity zajímají hlavně mladou generaci
„Měkká“ kritéria se stávají stále více důležitá zejména pro mladší generaci, která do rozhodování o kariéře zapojuje i osobní život a celkovou spokojenost. Mladí oceňují benefity spojené s osobním růstem a rovnováhou mezi prací a soukromím. Upřednostňují také bezkontaktní placení, třeba virtuální benefitní kartou nebo chytrými hodinkami, inovativní technologie, nebo pracovní benefity, které podporují ekologický přístup a společenskou odpovědnost. I v rámci firemního fungování pak mají rádi rychlou interní komunikaci, třeba v mobilní HR aplikaci. Chaty, online pochvaly, nebo možnost kdykoli se na cokoli zeptat vedení, to vše je už pro ně naprostý standard.
Firmám, které tohle dokáží zohlednit, se tak výrazně zjednoduší nábor zaměstnanců. Posílí se totiž jejich brand a v očích mladých budou vnímány atraktivněji. A to se rychle rozkřikne a následně i odrazí i ve vyšším zapojení a loajalitě zaměstnanců. Dobrý tip jsou třeba balíčky Verso pro snadný rozvoj firemní kultury, nebo trendy zaměstnanecké benefity eStravenka a eBenefity.