Pracovníci by totiž svého zaměstnavatele nedoporučili! Tento smutný výsledek přináší nový Barometr zaměstnanců.
Firmy by se měly zamyslet a zaměřit se na zaměstnanecké benefity a inovativní HR nástroje pro firemní kulturu.
Doporučili by zaměstnanci lidem s podobným profesním zaměřením, aby se ucházeli o práci ve firmě, kde sami působí? I to zjišťoval průzkum Barometr zaměstnanců, který realizovala společnost Up Benefity mezi více než tisícovkou pracovníků z českých firem.
Většina dotázaných by svou firmu nedoporučila
A to celých 52 %! Naopak jen 17 % českých zaměstnanců by svého zaměstnavatele s čistým svědomím doporučilo. Tento nepoměr může poukazovat na hlubší problém, než se může na první pohled zdát. Doporučení firmy totiž není jen o mzdě, ale především o důvěře, férovém přístupu, firemní kultuře a pocitu smysluplné práce. Pokud většina lidí nedokáže za svou firmou stát, vypovídá to o tom, že jejich zkušenost není pozitivní, ať už kvůli špatné firemní komunikaci, pracovním podmínkám, nebo chybějící zpětné vazbě a ocenění.
Index NPS se zlepšil díky ženám
Ukazatel NPS (Net Promotor Score), v němž by čeští zaměstnanci doporučili nebo nedoporučili svého zaměstnavatele známým, se oproti loňskému měření citelně zlepšil, a to výhradně zásluhou českých zaměstnankyň. Ty byly v loňském roce k zaměstnavatelům daleko kritičtější, zatímco letos je tomu naopak.
A co vlastně znamená NPS? Je to oblíbený nástroj pro měření spokojenosti a loajality. Sleduje ochotu doporučit danou firmu, produkt či službu ostatním. Výsledná hodnota se pohybuje od -100 do +100, vyšší čísla znamenají větší míru spokojenosti a silnější vazbu. Lze tak snadno zjistit, jak velký podíl ve firmě tvoří tzv. kritici, pasivní jedinci, nebo naopak propagátoři.
Pro firmy je to varovný signál, měly by dbát na benefity a firemní kulturu
Nespokojení zaměstnanci se stávají nejen zdrojem vyšší fluktuace, ale nízké NPS je i negativní vizitka na pracovním trhu. Zmíněných 17 % zaměstnanců ukazuje, že loajalitu zaměstnanců a hrdost na firmu vybudovat lze! Stojí to trochu energie a reálné kroky, které ale vůbec nemusí být složité. To, že by 52 % zaměstnanců svého zaměstnavatele nedoporučilo, je celkem alarmující výsledek. Ve firmách bude třeba zapracovat nejen na benefitech a odměnách, ale především na firemní kultuře, interní komunikaci a celkovém přístupu.
V růstu a adaptaci firem mohou velmi dobře pomoct třeba balíčky Verso pro rozvoj firemní kultury a zaměstnanecké benefity eStravenka a eBenefity.