Jak přivábit talenty: Přepracujte nefunkční náborové strategie a zapojte benefity

Novinky

Předpokládaná doba čtení: 5 minut

HR světem v posledních dnech hýbe zásadní otázka: ,,Jak na nábor kvalitních lidí?“ Spoustu firem dělá první poslední, ale ne a ne najít vhodné pracanty. Pokud i vy bojujete s chronickým nedostatkem zaměstnanců, mrkněte na pár tipů od nás pro udržení vašich lidí. Protože ano, na penězích záleží, nicméně stejně a možná o trochu víc záleží, jak se o svoje zaměstnance staráte, jaká je atmosféra u vás ve firmě a jak využíváte benefity.

jak na náborovou strategii?

Náborové strategie: Jak je nastavit, aby se dostavil úspěch?

Pokud jde o získávání a udržení talentovaných, perspektivních zaměstnanců, malé a středně velké firmy jsou v porovnání s většími firmami nebo korporáty v nevýhodě. Důvod? Obvykle rostou mnohem rychleji. To je určitě dobrá zpráva.

A teď ta méně dobrá: Slabým místem těchto firem je nábor a retence zaměstnanců. Jejich značka (a z ní plynoucí prestiž) není zdaleka tak známá, aby mohly konkurovat větším společnostem. Stejně tak, pokud jde o výši mezd.

HR týmy ve středních firmách jsou navíc obvykle menší, a proto se zaměřují především na každodenní záležitosti. Na efektivní strategie náboru nezbývá energie ani čas.

Čtyři tipy, jak v náboru přeskočit konkurenci

Pracovní trh je naším denním chlebem, proto si dovolujeme shrnout čtyři, z naší zkušenosti nejdůležitější body, které by mohly způsob vašeho náboru pozvednout na vyšší level.

  1. Ujasněte si, které typy pracovníků nebo firemních rolí hledáte, a zaměřte se na ně prioritně. Zároveň je důležité pochopit, co vám při náboru těchto lidí možná stojí v cestě. Např. seniorní odborní a techničtí pracovníci mají jiná očekávání a nároky na mzdu, firemní benefity nebo work-life balance než absolventi nebo neodborné profese, a každá skupina vyžaduje „jiné zacházení“. Vyjděte těmto očekáváním vstříc, jak nejlépe to bude pro vaši firmu možné. A pak to dobře komunikujte. S tím úzce souvisí následující bod.

  2. Detailně projděte celý proces náboru (ideálně z pohledu cílové skupiny resp. každé jednotlivé role či profese) a nebojte se ho úplně přepracovat. Přepište inzeráty, dejte všem stejnou „tvář“, detailně popište pracovní náplň profese, zdůrazněte výhody, které konkrétní pozice představuje pro další kariéru kandidáta jak u vás ve firmě, tak na pracovním trhu. A nezapomeňte na benefity a firemní atmosféru (o tom píšeme detailněji níže v článku).

  3. Zapojte do náboru zaměstnance, které už ve firmě máte. Protože „někdo může znát lidi, kteří znají lidi“, kteří hledají práci. Třeba právě u vás. Osobní doporučení nebo tip vždy funguje nejlépe. Nehledě na to, že v tom případě má doporučovaná firma automaticky vyšší důvěru, než webová sekce „Volná místa“.

  4. Udržte si lidi, které už máte. Menší až mizivé fluktuace dosáhnete mnoha způsoby: rozvojem manažerských dovedností u vedoucích pracovníků, vytvářením příležitostí pro kariérní postup v rámci firmy, podporou inkluzivní kultury, prací na vztazích mezi zaměstnanci a firemní atmosféře (detaily níže) a samozřejmě i díky balíčkům firemních benefitů, které zvýší atraktivitu vaší firmy v porovnání s konkurencí.

A také si uvědomte – a už v inzerátech rozhodně komunikujte – silné stránky vaší středně velké či menší firmy ve srovnání s velkými firmami a korporáty. Třeba užší (a někdy vyloženě přátelské) vztahy mezi vedením a zaměstnanci hrají do karet výše zmíněnému doporučování nových zaměstnanců lidmi, kteří už ve firmě pracují.

Benefity se vyplácí zaměstnancům i firmě

Pro stále více zaměstnanců je při výběru firmy důležitý benefitní systém včetně stravenek. Ze zkušenosti se stovkami firem všech zaměření i velikostí, víme, že důležité je umět benefity nejen přehledně nabídnout, ale i distribuovat – ideálně cíleně a v závislosti na potřebách a přáních konkrétního zaměstnance.

Co je vítaným benefitem pro sportovně založeného single absolventa, nebude lákadlem třeba pro rodiče malých dětí nebo dojíždějící zaměstnance, kteří ocení spíš například příspěvek na dopravu.

Spravujte benefity s Můj Up. Bleskurychle, přehledně, cíleně.

Aby mohly firmy a jejich HR oddělení spravovat stravenky a benefity efektivně a co nejjednodušším způsobem, v Up ČR jsme vyvinuli aplikaci Můj Up. Mají do ní přístup vedoucí pracovníci a personalisté i zaměstnanci.

Zaměstnanec si přímo v Můj Up sám vybere, na co v cafeterii benefitní body použije. Kromě sportu a podpory zdraví včetně psychologické pomoci je může využít na kulturu a knihy, osobní nebo profesní rozvoj či zvýhodněné nákupy a cashbacky… nebo si nechá přispět na dovolenou.

Možností je celá paleta. Ta samozřejmě závisí na nabídce benefitů, pro které se vaše firma rozhodne. Pro personalisty pak znamená Můj Up konec složité administrativy a nekonečného papírování spojených se správnou a distribucí benefitů. Mohou se tak věnovat tomu, v čem jsou nejlepší, a co je i tématem tohoto článku: onboardingu nových, kvalitních zaměstnanců, a udržení těch stávajících.

Pokud jste se v článku našli, otestujte v praxi naše doporučení a/nebo Můj Up – kdo ví, vaše potíže s onboardingem se třeba už nepříjemnou záležitostí, která se ale děje jen „těm ostatním firmám“.

Možná jste ale ve zcela specifické, mnohem náročnější situaci, kdy potřebujete s náborem nebo retencí zaměstnanců poradit detailně. V tom případě se na nás neváhejte obrátit. Rádi pomůžeme. Stejně jako stovkám firem před vámi.

Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo Marketing Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…