Jak přivábit talenty: Přepracujte nefunkční náborové strategie a zapojte benefity

Novinky

Předpokládaná doba čtení: 6 minut

Váš HR manažer je o tom asi skálopevně přesvědčen: pro nábor kvalitních lidí dělá vaše firma první poslední, ale prostě „nejsou lidi“. Opravdu? Ruku na srdce: Pokud bojujete s chronickým nedostatkem zaměstnanců, v náboru i udržení těchto lidí máte možná velké rezervy. Ano, na penězích záleží, nicméně stejně a možná o trochu víc záleží, jaká je atmosféra u vás ve firmě a jak využíváte benefity.

Náborové strategie: Chybí i ve vaší firmě?

Pokud jde o získávání a udržení talentovaných, perspektivních zaměstnanců, malé a středně velké firmy jsou v porovnání s většími firmami nebo korporáty v nevýhodě. Důvod? Obvykle rostou mnohem rychleji.

To je určitě dobrá zpráva.

A teď ta méně dobrá: Slabým místem těchto firem je nábor a retence zaměstnanců. Jejich značka (a z ní plynoucí prestiž) není zdaleka tak známá, aby mohly konkurovat větším společnostem. Stejně tak, pokud jde o výši mezd.

HR týmy ve středních firmách jsou navíc obvykle menší, a proto se z nutnosti zaměřují především na každodenní záležitosti. Na efektivní strategie náboru nezbývá energie, čas… a často ani peníze.

Možná to znáte sami: Každý týden zkoušíte jiný přístup. Náborové inzeráty vypadají pokaždé jinak, až se zdá, jakoby šlo o různé firmy. Někdy není ani jasné, co přesně bude člověk u vás ve firmě dělat, nebo dokonce na jaké přesně pozici.

Výsledek? Zmatek, nekonzistence, pomalá destrukce značky… a palčivý nedostatek lidí. Na „přehřátém“ pracovním trhu je to velký problém.

4 tipy, jak v náboru přeskočit konkurenci

Pokud vám nábor nových zaměstnanců a udržení těch stávajících perfektně funguje, tuto část můžete s klidem přeskočit. (A přeskočit na část, kde se věnujeme benefitům.)

Jestliže vám ale nábor nefunguje, připravte se, že pravděpodobně budete muset provést řadu změn.

  1. Ujasněte si, které typy pracovníků nebo firemních rolí hledáte, a zaměřte se na ně prioritně. Zároveň je důležité pochopit, co vám při náboru těchto lidí možná stojí v cestě. Např. seniorní odborní a techničtí pracovníci mají jiná očekávání a nároky na mzdu, firemní benefity nebo work-life balance než absolventi nebo neodborné profese, a každá skupina vyžaduje „jiné zacházení“. Vyjděte těmto očekáváním jim vstříc, jak nejlépe to bude pro vaši firmu možné. A pak to dobře komunikujte. S tím úzce souvisí následující bod.

  2. Detailně projděte celý proces náboru (ideálně z pohledu cílové skupiny resp. každé jednotlivé role či profese) a nebojte se ho úplně přepracovat. Přepište inzeráty, dejte všem stejnou „tvář“, detailně popište pracovní náplň profese, zdůrazněte výhody, které konkrétní pozice představuje pro další kariéru kandidáta jak u vás ve firmě, tak na pracovním trhu. A nezapomeňte na benefity a firemní atmosféru (o tom píšeme detailněji níže v článku).

  3. Zapojte do náboru zaměstnance, které už ve firmě máte. Protože „někdo může znát lidi, kteří znají lidi“, kteří hledají práci. Třeba právě u vás. Marná sláva, osobní doporučení nebo tip bude asi vždy fungovat nejlépe. Nehledě na to, že v tom případě má doporučovaná firma automaticky vyšší důvěru, než webová sekce „Volná místa“ nebo unifikované inzeráty na pracovnách portálech, sociálních sítích a podobně (kde vás navíc znevýhodňuje prostá přítomnost konkurenčních inzerátů).

  4. Udržte si lidi, které už máte. Menší až mizivé fluktuace dosáhnete mnoha způsoby: rozvojem manažerských dovedností u vedoucích pracovníků, vytváření příležitostí pro kariérní postup v rámci firmy, podpora inkluzivní kultury, prací na vztazích mezi zaměstnanci a firemní atmosféře (detaily níže) a samozřejmě i díky balíčkům firemních benefitů, které zvýší atraktivitu vaší firmy od konkurence.

A také si uvědomte – a už v inzerátech komunikujte – silné stránky středně velkých a menších firem ve srovnání s velkými firmami a korporáty. Třeba užší (a někdy vyloženě přátelské) vztahy mezi vedením a zaměstnanci hrají do karet výše zmíněnému doporučování nových zaměstnanců lidmi, kteří už ve firmě pracují.

Benefity se vyplácí zaměstnancům i firmě

Pro stále více zaměstnanců je při výběru firmy důležitý benefitní systém včetně stravenek. Zaměstnanci si tak přilepší ke mzdě, a vy jako zaměstnavatel si o benefity a stravenky snížíte základ daně.

Ze zkušenosti se stovkami firem všech zaměření i velikostí, víme, že důležité je umět benefity nejen přehledně nabídnout, ale i distribuovat – ideálně cíleně a v závislosti na potřebách a přáních konkrétního zaměstnance.

Co je vítaným benefitem pro sportovně založeného single absolventa, nebude lákadlem třeba pro rodiče malých dětí nebo dojíždějící zaměstnance, kteří ocení spíš například příspěvek na dopravu.

Spravujte benefity s Můj Up. Bleskurychle, přehledně, cíleně.

Aby mohly firmy a jejich HR oddělení spravovat stravenky a benefity efektivně a co nejjednodušším způsobem, v Up ČR jsme vyvinuli aplikaci Můj Up. Mají do ní přístup vedoucí pracovníci a personalisté i zaměstnanci.

Zaměstnanec si přímo v Můj Up sám vybere, na co v cafeterii benefitní body použije. Kromě sportu a podpory zdraví včetně psychologické pomoci je může využít na kulturu a knihy, osobní nebo profesní rozvoj, nákupy a cashbacky… nebo si nechá přispět na dovolenou.

Možností je celá paleta. Ta samozřejmě závisí na nabídce benefitů, pro které se vaše firma rozhodne. Pro personalisty pak znamená Můj Up konec složité administrativy a nekonečného papírování spojených se správnou a distribucí benefitů. Mohou se tak věnovat tomu, v čem jsou nejlepší, a co je i tématem tohoto článku: onboardingu nových, kvalitních zaměstnanců, a udržení těch stávajících.

Nábor se vám nedaří? Nebojte se požádat o pomoc.

Pokud jste se v článku našli, otestujte v praxi naše doporučení a/nebo Můj Up – kdo ví, vaše potíže s onboardingem se třeba už nepříjemnou záležitostí, která se ale děje jen „těm ostatním firmám“.

Možná jste ale ve zcela specifické, mnohem náročnější situaci, kdy potřebujete s náborem nebo retencí zaměstnanců poradit detailně. V tom případě se na nás neváhejte obrátit. Rádi pomůžeme. Stejně jako stovkám firem před vámi.

Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo Innovation Marketing Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…