Svátek práce lidé v Česku slaví už od roku 1890 a desítky let je 1. květen také dnem pracovního klidu. Právě více času na odpočinek je zároveň nejčastějším plánem zaměstnanců pro letošní rok. Více odpočívat kvůli ochraně svého zdraví a vysokému pracovnímu vytížení je cílem téměř 30 % zaměstnanců. Vyplývá to z dat Barometru zaměstnanců, který realizuje Up benefity mezi více než tisícovkou zaměstnanců napříč Českem. Změnit práci letos plánuje zhruba čtvrtina zaměstnanců, alespoň nějakou pracovní změnu chce letos udělat 63 % lidí.
Větší zaměření na zdraví je minimálně v posledním roce ve společnosti silně cítit a aktuální Barometr zaměstnanců tento trend jen potvrzuje. Právě ve snaze předejít negativním zdravotním dopadům přetrvávající pracovní zátěže plánuje 29 % zaměstnanců věnovat letos více času odpočinku. 11 % zaměstnanců dokonce přiznává, že hodlá mít více volného času na úkor práce i za cenu nepříjemných situací a střetů na pracovišti.
„Zdraví zaměstnanců by nicméně nemělo být otázkou pracovních sporů, spíš by mělo být v centru zájmu zaměstnavatelů, což si naštěstí stále více z nich začíná uvědomovat,“ popisuje Stéphane Nicoletti, generální ředitel v Up benefity, a dodává: „Velkorysý systém zdravotní péče, který může zahrnovat preventivní prohlídky, zdravotní dny, příspěvky na doplňky stravy a vitamíny nebo další zdravotní benefity, je podle našich dat důležitý i při náboru nových zaměstnanců. Vůbec nejvíce na něj koukají uchazeči z generace X, ale důležitý je i pro Zetka a další věkové skupiny.“
Změna je (pracovní) život?
Ať už k radikální nebo spíše drobné změně se letos v souvislosti s prací chystá 63 % zaměstnanců. Nic měnit z důvodu spokojenosti se současným stavem v zaměstnání nehodlá 27 % Čechů. Zbylých 10 % nechce udělat žádnou změnu, i když jim současná situace v práci nevyhovuje. Podle očekávání se v tom zásadně rozcházejí různé generace zaměstnanců. Zatímco žádnou pracovní změnu neplánuje letos 52 % boomerů, v generaci Z je to jen 20 % zaměstnanců.
Pokud zůstat, tak kvůli vztahům
Opravdu radikální změnu ve smyslu změny práce plánuje ještě letos uskutečnit 26 % zaměstnanců. I zde jsou výrazně patrné rozdíly mezi jednotlivými generacemi a platí, že čím mladší zaměstnanci, tím pravděpodobnější je u nich ještě letos změna zaměstnavatele.
„Největší motivací k setrvání u stávajícího zaměstnavatele přitom podle našich dat nejsou peníze, ale vztahy na pracovišti. A u zmíněné generace Z to platí vůbec nejvýrazněji. Hlavní misí zaměstnavatelů a personalistů pro tento rok by proto mělo být podporovat dobré vztahy mezi zaměstnanci, vytvářet příležitosti k jejich budování, usnadňovat komunikaci a poskytovat nástroje, které umožňují pěstování dobrých vztahů i při vzdálené nebo hybridní práci, kde pracovní vztahy trpí nejvíc,“ říká za Up benefity Stéphane Nicoletti.
Vzdělání i vyšší nároky na zaměstnavatele
Z dalších plánů mírně vyčnívá ještě touha více se letos profesně vzdělávat, kterou potvrzuje 16 % zaměstnanců a výrazněji je patrná především mezi zaměstnanci z generací Z a Y. 13 % zaměstnanců si pak plánuje zajistit vyšší výdělek u současného zaměstnavatele, ať už skrze povýšení, zažádání o vyšší plat nebo navýšení různých benefitů a příspěvků.
Aktuální data dále ukazují, že vedle žádosti o přidání peněz mají v blízké době zaměstnanci v hledáčku zvýšení kupní síly i skrze různé účelové příspěvky a benefity, primárně volnočasového charakteru. „To jasně koresponduje i se snahou zaměřit se letos více na odpočinek. Nejde totiž jen o to mít víc volna, ale také ho moci trávit podle svých představ,“ dodává Nicoletti.
