Vánoční dárek od zaměstnavatele dostává více než polovina zaměstnanců, ježíšek se ale často netrefí

Tiskové zprávy

doba čtení: 3 min.

Na konci roku dostává od zaměstnavatele dárek 52 % zaměstnanců, ale volbou se často netrefí do přání zaměstnanců. Nejčastějšími dárky jsou jídlo, alkohol nebo sladkosti. Obvyklé jsou i různé firemní předměty, přestože jsou mezi zaměstnanci ze všech dárků nejméně oblíbené. Naopak nejpopulárnější jsou finanční bonusy, příspěvky na dovolenou a dárkové karty či poukazy. Ukázal to aktuální průzkum od Up Benefity mezi více než 1 000 lidmi z tuzemských firem a organizací.

Poděkovat zaměstnancům na konci kalendářního roku za odvedenou práci ve formě dárku je v Česku poměrně běžná praxe. 4 z 10 zaměstnanců dostávají od zaměstnavatele dárek na konci roku pravidelně, dalších 13 % alespoň občas. 36 % zaměstnanců pak dárek nedostává, ale více než 2/3 z nich by o to stály.

„Chválit a děkovat za práci v průběhu roku i jinak než jen výplatou se u nás pořád příliš nenosí. Dobrá zpráva je, že aspoň na konci kalendářního roku je to častější. Ovšem aby dárek splnil svůj účel, musí být také vhodně vybrán. A v tom máme u nás velké rezervy. Nevhodně zvolený dárek přitom může způsobit víc škody než užitku,“ varuje Stéphane Nicoletti, generální ředitel v Up Benefity.

Firemní tričko a blok? Děkuji, nechci

Nejčastěji mají dárky podobu jídla, sladkostí nebo alkoholu. Tuto formu obvykle dostává 38 % obdarovávaných zaměstnanců. Druhé nejčastější jsou různé formy firemních nebo reklamních předmětů, jako jsou trička, flashky, bloky apod. 18 % obdarovávaných dostává 13. plat, 15 % pak jiný finanční bonus. Nějakou formu týmového zážitku, např. firemní večírek nebo společný oběd dostává obvykle 16 % zaměstnanců. 

Data z průzkumu dále ukazují, že se zaměstnavatelé s výběrem dárku často netrefí. Jen 12 % obdarovaných je s volbou dárku zcela spokojeno, 38 % má určité pochybnosti a 27 % pak spokojeno není. Nejvíce se preference zaměstnanců míjejí s běžnou praxí, pokud jde o firemní a reklamní předměty. Zatímco zaměstnavatelé je hojně využívají, podle zaměstnanců se jedná o vůbec nejhorší možný typ dárku.

Výhrady mají zaměstnanci i k vůbec nejčastějším dárkům – sladkostem, jídlu a alkoholu. Celkově hodnotí tento typ dárku spíš průměrně a stěžují si hlavně na někdy nevalnou kvalitu alkoholu, zvlášť levného vína, či na levné či nechtěné druhy potravin.  

Svoboda volby, nejlepší dárek

Z průzkumu vyplývá, že výrazně lépe hodnotí zaměstnanci ty typy dárků, které jim umožňuji určitou svobodu. Velmi dobře jsou tak nepřekvapivě hodnoceny finanční prémie a také příspěvky na dovolenou. Podobně to platí i o dárkových poukazech a kartách, které jsou určeny na službu, produkt nebo zážitek dle vlastního výběru.

„Na naší dárkové platformě Gift Up volí zaměstnavatelé nejčastěji cestu nabití kreditu svým zaměstnancům, kteří už si sami mohou vybrat konkrétní dárkové poukazy podle svých vlastních preferencí,“ popisuje Věra Smolíková, ředitelka IT a strategického marketingu v Up Benefity, a dodává: „Obliba digitální formy dárku, například ve formě nabité elektronické dárkové karty nebo zakoupení digitálního předplatného či aplikace, postupně roste zejména mezi mladými zaměstnanci.“

Trend dárkových poukazů

Právě zaměstnanci, kteří dostávají od zaměstnavatele dárkové poukazy či karty s možností výběru, jsou s volbou dárku vůbec nejspokojenější. Vykazují dokonce vyšší spokojenost než lidé, kteří dostávají 13. plat. Jejich oblibu potvrzují i další výsledky průzkumu, podle kterých by 9 z 10 zaměstnanců potěšil dárek v podobě dárkové karty či poukazu na nákup zboží či služeb podle vlastního výběru. 42 % zaměstnanců považuje tuto formu dárku dokonce za ideální.     

Souvisí to i s požadavky zaměstnanců na vlastnosti dárků od jejich zaměstnavatelů. Důležitá je pro ně nejen finanční hodnota, ale i další aspekty. „Kromě samotné hodnoty by měl dárek ukazovat, že si jich zaměstnavatel váží, měl by vyjadřovat poděkování za odvedenou práci, měl by být praktický, umožňovat svobodnou volbu a přinášet radost. Všechna tato kritéria právě dárkové poukazy a karty splňují,“ dodává Nicoletti.  o zdraví stále jen trojku, by mělo být pro management důrazným varováním,“ dodává Stéphane Nicoletti z Up Benefity.

Tab. 1: Nejčastější formy dárků od zaměstnavatele na konci roku (zdroj: Up Benefity, n=647)

Jaký typ dárku obvykle dostáváte?Podíl v %
Jídlo/alkohol/sladkosti38,0
Firemní/reklamní předměty (trička, propisky, bloky, flashky atd.)22,6
13. plat18,1
Týmový zážitek (společný oběd, vánoční večírek, firemní dobrovolnická aktivita)15,9
Jiný finanční bonus kromě 13. platu15,3
Drogerie/kosmetika/doplňky stravy12,1

Tab. 2: Popularita dárkových karet a poukazů (zdroj: Up Benefity, n=1015)

Jaký je váš názor na dárek od zaměstnavatele v podobě dárkové karty či poukazu na nákup zboží či služeb podle vašeho výběru?Podíl v %
Tuto formu bych uvítal(a), přijde mi ideální.41,8
Záleželo by, co a kde by se za to dalo pořídit, ale obecně bych takový dárek uvítal(a).33,5
Spíše by mě to potěšilo, než zklamalo či urazilo.14,8
Tuto formu dárku bych přijal(a), ale spíš bych byl(a) zklamaný(á).2,5
Takovou formu dárku bych si spíš nepřál(a) dostat, ale pořád je to lepší než nic.5,5
Takovou formu dárku bych si nepřál(a) dostat – to už raději nedostanu nic.2,0
Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo Head of Communications

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…