Svátek práce se v Česku slaví od roku 1890 a desítky let je 1. květen také dnem pracovního klidu. A právě více odpočinku je nejčastějším plánem zaměstnanců pro letošní rok.

Čeští zaměstnanci mají letos v plánu především více odpočívat. Větší zaměření na odpočinek a zdraví potvrzuje i nejnovější Barometr zaměstnanců, který realizovala společnost Up Česká republika mezi více než tisícovkou respondentů z českých firem.
Zaměstnanci chtějí víc odpočívat a firmy to začínají slyšet
30 % zaměstnanců chce letos více odpočívat, a to právě kvůli zdraví a pracovnímu vytížení. Pro zaměstnance a uchazeče je důležitý i firemní systém zdravotní péče, který může zahrnovat prevenci, zdravotní dny, příspěvky na doplňky stravy a vitamíny a další zdravotní benefity. Nejvíce na něj koukají uchazeči z generace X, důležitý je i pro nejmladší genZ a další věkové skupiny.

Většina chce letos pracovní změnu
63 % zaměstnanců chce také letos udělat alespoň nějakou pracovní změnu. Rozdíly jsou mezigenerační. Žádnou pracovní změnu neplánuje 52 % boomerů, v generaci Z je to jen 20 %. Zhruba čtvrtina zaměstnanců plánuje dokonce radikální změny, např. změnu práce. Čím mladší zaměstnanci, tím pravděpodobnější je změna zaměstnavatele ještě letos.
Pracovníky udrží dobré vztahy a nástroje interní komunikace
Největší motivací k setrvání u stávající firmy nejsou peníze, ale vztahy na pracovišti. Hlavní misí HR manažerů by proto tento rok mělo být podporovat dobré vztahy, vytvářet cesty, usnadňovat komunikaci a poskytovat nástroje, které podporují pěstování dobrých vztahů i při práci na dálku. Tam totiž vztahy trpí nejvíc.
Záleží i na firemním vzdělávání, výdělku a volnočasových benefitech
Z dalších plánů vyčnívá touha po profesním vzdělávání, které je důležité především u generace Z a Y. Část zaměstnanců také plánuje zvýšení výdělku u současného zaměstnavatele přes povýšení, žádost o vyšší plat nebo navýšení různých benefitů a příspěvků. Data ukazují, že pro zaměstnance jsou důležité benefity volnočasového charakteru, což jen potvrzuje snahu zaměřit se letos více na odpočinek a trávit volný čas podle svých představ.
Řešení nemusí být složité, někdy stačí i malé změny. Firmy se mohou inspirovat i nástroji Verso pro rozvoj interní komunikace a firemní kultury.