36 % lidí si nestíhá vybrat do konce roku celou dovolenou

Tiskové zprávy

Problém s výběrem celé dovolené do konce kalendářního roku má skoro polovina zaměstnanců. 36 % lidí si dovolenou vybrat nestihne a dalších téměř 10 % to musí nuceně dohánět na konci roku. Nejčastějším důvodem je příliš mnoho práce, čtvrtině zaměstnanců pak nedovoluje výběr celé dovolené zaměstnavatel. Vyplývá to z Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika, které se specializuje na péči o zaměstnance.

Barometr zaměstnanců, který zkoumal aktuální postoje lidí a praxi v tuzemských firmách na vzorku více než 800 zaměstnanců, ukázal, že jen 52 % zaměstnanců si zvládá bez problémů vybrat během roku dovolenou, kterou jim zaměstnavatel poskytuje. 28 % lidí dokonce přiznává, že by si zvládli vybrat i více dní volna, než které mají momentálně k dispozici.

Dovolená do šuplíku

Více lidí má ale zcela opačný problém, tedy zvládnout si veškeré dostupné volno vybrat. Zhruba desetina lidí si volno sice stihne vybrat, ale většinou to musí dohánět až na konci roku. Ještě hůře je na tom zbylých 36 % lidí, kteří si dovolenou prostě vybrat nezvládnou.

Nejčastějším případem (22 %) je převedení pár dní nevybraného volna do dalšího roku. Výjimkou není ale ani převádění více než týdne volna (9 %). Spíše zřídka pak zaměstnanci o nevybrané volno přijdou (3 %) nebo si ho sice oficiálně vyberou, ale přitom musí během tohoto volna pracovat (2 %).  

„Možnost převádět volno do dalšího roku je zcela určitě zaměstnanci pozitivně vnímáno, z pohledu zaměstnavatele ale nejde o ideální případ. V jeho zájmu by mělo být, aby zaměstnanci maximálně využili poskytnuté volno v daném období. Převáděním dovolené si ještě nikdo nikdy od práce neodpočinul,“ varuje Petra Prchlíková, obchodní ředitelka Up Česká republika. 

(Ne)omezená dovolená

Barometr zaměstnanců přitom potvrzuje, že vytvořit prostředí a podmínky, v nichž bude výběr kompletní dovolené samozřejmý a „snadný“, se zaměstnavatelům často nedaří. 35 % zaměstnanců si tak nezvládá kompletní dovolenou vybrat kvůli přílišnému množství práce. Další téměř čtvrtina zaměstnanců tvrdí, že jim výběr celé dovolené nedovoluje sám zaměstnavatel a jeho nároky.

„Zatímco na jedné straně se zaměstnavatelé v boji o zaměstnance předhánějí v počtu týdnů dovolené, které poskytují, a objevují se i nové benefity jako čtyřdenní pracovní týden nebo neomezená dovolená, na straně druhé se ukazuje, že zaměstnavatelé často nejsou schopni vytvořit podmínky ani pro výběr standardně poskytovaného volna v podobě čtyř nebo pěti týdnů za rok,“ říká Prchlíková.  

Příliš velký luxus

Překážky nejsou ale jen v ryze pracovní rovině. Problematické je i trávení dovolené. 15 % lidí si dovolenou nevybere kvůli nedostatku financí, 11 % kvůli rodinné situaci a 10 % lidí nemá dovolenou jak trávit. I s těmito potížemi může však pomoci zaměstnavatel.  

„Velmi žádaným benefitem je příspěvek zaměstnavatele na dovolenou, který může pomoci zvýšit kvalitu trávení volného času, a zajistit odpočatější zaměstnance, kteří budou po návratu z dovolené také motivovanější a angažovanější,“ vysvětluje Petra Prchlíková z Up ČR.

Management dovolených

Důvodů, kvůli kterým si zaměstnanci nevybírají celou dovolenou, je však ještě více a jsou opravdu různorodé. 12 % lidí například přiznává, že je raději než na dovolené v práci. Dalších 7 % lidí tvrdí, že má dovolené k dispozici zbytečně mnoho.

„Vyčerpat celou dovolenou a strávit ji podle svých představ pomáhá dnes vedle příspěvku na dovolenou i digitalizace benefitů. Díky platebním kartám typu eBenefity mají zaměstnanci čím dál tím více možností, jak si dovolenou pořídit a jak za ni zaplatit. Tyto karty zároveň přinášejí mnoho inspirace, kam na dovolenou vyrazit nebo jak ji strávit,“ dodává Prchlíková.

Proč si nestíháte vybrat celou dovolenou?Podíl v %
Mám moc práce.35,4
Nedovoluje mi to zaměstnavatel.23,8
Nemám na dovolenou finance.14,9
Jsem raději v práci.12,3
Kvůli rodinné situaci.10,9
Nemám dovolenou jak trávit.9,9
Mám k dispozici příliš mnoho dní dovolené.7,0
Nedovolují mi to klienti.4,6
S dovolenou neumím hospodařit.3,6

Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo MarCom Marketing Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…