Sběr dat, ankety a zpětná vazba. Jak se těmto aktivitám věnují české firmy a dělají to pravidelně? Část zaměstnanců si myslí, že jejich názor firmy nezajímá a nechtějí ho slyšet. A to není dobrá vizitka.

Věnují se české firmy pravidelnému sběru dat od svých zaměstnanců? A co si o tom samotní pracovníci myslí? Odpovědi na tyhle otázky poodkryl nejnovější průzkum Barometr zaměstnanců, který realizovala společnost Up Benefity mezi více než tisícovkou pracovníků z českých firem.
Třetina zaměstnanců si myslí, že jejich názor nikoho nezajímá
Více než 1/3 dotázaných (36 %) si myslí, že o jejich názory zaměstnavatel nestojí a nezajímají ho. Každý 7. pracující je pak dokonce přesvědčen, že se jeho mínění firma cíleně vyhýbá. A to už jsou docela alarmující čísla. Pokud si více než třetina lidí myslí, že jejich hlas nemá cenu, může to poukazovat na hlubší problém ve firemní kultuře. Zaměstnanci pak nemají motivaci sdílet své nápady, upozorňovat na problémy nebo přicházet s inovacemi. To může vést k nespokojenosti a fluktuaci zaměstnanců.
Zjišťují firmy informace pravidelně, nebo spíš nahodile?
1/4 zaměstnanců (26 %) potvrzuje pravidelné a systematické sbírání dat svým zaměstnavatelem pomocí dotazování. Další třetina uvádí, že ve firmě funguje jiný způsob poskytování zpětné vazby, např. na poradách, individuálních schůzkách nebo nepravidelnými anketami.
1/5 pak říká, že jejich názory firma zjišťuje spíše neformální cestou při rozhovorech. Nepravidelné a neformální cesty ale nemusí být vůbec dostatečné a informace pak mohou být velmi zkreslené.
Firmy, sbírejte data! Má to pro vás spoustu výhod a benefitů
Pravidelné sbírání dat od zaměstnanců není jen „hezký firemní benefit“, ale naprosto zásadní nástroj pro zdravé fungování firmy. Bez dat totiž vedení a HR pracuje spíš s domněnkami než s realitou. Pravidelné sbírání dat ukazuje, co zaměstnance motivuje, co jim naopak brání v lepším výkonu a kde jsou rezervy v procesech či interní komunikaci.
Firmy, které zpětnou vazbu systematicky sbírají a analyzují, umí lépe reagovat na potřeby lidí, včas zachytit problémy a předejít jejich eskalaci. Navíc tím vysílají ke svým zaměstnancům jasný signál, že je jejich názor zajímá. Co je víc? Pro loajalitu i angažovanost zaměstnanců je to často stejně důležité jako finanční odměna.
Jak se ptát? Chytré organizace to umí jednoduše a online
Díky inovativním funkcím balíčků Verso mohou personalisté sbírat a vyhodnocovat data velmi snadno a příjemně. Využít mohou například online Ankety, které najdou zaměstnanci v oblíbené HR aplikaci Můj Up. Papírové dotazníky jsou zastaralé a zdlouhavé a s moderními HR nástroji navíc firmy zaujmou i mladší generace Y a Z a stanou se leadry na trhu práce!