Dotazníky spokojenosti zaměstnanců nebo ankety jsou v nějaké formě součástí firemní kultury většiny společností. Jak se na jejich frekvenci dívají samotní zaměstnanci? Pojďte se dozvědět víc díky novému Barometru zaměstnanců.

Jak se zaměstnanci českých firem staví k dotazníkům a anketám od svých zaměstnavatelů a jak často podle nich mají firmy zpětnou vazbu sbírat? I na to si „posvítil“ oblíbený průzkum Barometr zaměstnanců, který opět realizovala společnost Up Benefity mezi více než tisícovkou pracovníků z českých firem a organizací.
Skoro polovina zaměstnanců chce ankety a dotazníky častější a kratší
Jak často by zaměstnancům vyhovovalo, aby jejich firma dotazníky realizovala? Podle průzkumu zaměstnanci dotazníky kvitují. 48 % dotázaných si přeje, aby se zaměstnavatel o jejich názory a náladu zajímal častěji než jen jedenkrát za rok, byť by to bylo v nějaké zkrácené formě. Jednou ročně, ale podrobněji, by to pak upřednostnilo 26 % a naopak dotazování méně často než jednou ročně chtějí zaměstnanci jen výjimečně. A pouze 1 člověk z 25 považuje takovéto dotazování za naprostou ztrátu času.
Kdo vítá delší a kdo naopak kratší dotazník zpětné vazby?
Podrobnější analýzy přibližně jednou ročně upřednostňuje spíše vzdělanější část zaměstnanců. Delší dotazníky je totiž „obtěžují“ méně. Naopak zaměstnanci s nižším vzděláním a manuálně pracující se víc přiklání k jednoduchým a kratším dotazníkům, které mohou lépe zdokumentovat čtvrtletní, ale třeba i měsíční výkyvy situace a nálad.
Proč tomu tak je?
Tahle zjištění mají svou logiku. Vzdělanější a tudíž spíše administrativní a vedoucí pracovníci se díky analytickému uvažování umí s komplikovanějšími dotazníky lépe „popasovat“ a vnímají je jako součást fungující interní komunikace ve firmě. Zároveň na ně, na rozdíl od např. sezónních pracovníků, v kanceláři neprší, není jim tam v zimě zima a v létě horko. Sezóna na ně zkrátka nemá až takový vliv. Svůj vliv ale má např. to, že duševně pracující hledají spíše uspokojení i v nemateriálních, morálních a sociálních potřebách, a proto chtějí, aby jim zaměstnavatelé naslouchali do větší hloubky.
Vytvořte svůj jednoduchý dotazník ve firemní aplikaci
Vytvoření ankety už nemusí být pro personalisty žádný stres a nepříjemná povinnost. S chytrými nástroji Verso to jde rychle, zábavně a online. Ankety v HR aplikaci umožní ptát se zaměstnanců na cokoli a jak často chtějí. Stačí jen položit ty správné otázky správným lidem nebo týmům. Firmy tak rychle získají reálná data, se kterými můžou následně pracovat podle potřeb.
A jak jste na tom vy? Jak často vaše firma dotazníky realizuje a jakou formou? A jaký má pro vás zpětná vazba význam?