Dotazníky spokojenosti zaměstnanců nebo ankety jsou v nějaké formě součástí firemní kultury většiny společností. Jak se na jejich frekvenci dívají samotní zaměstnanci? Pojďte se dozvědět víc díky novému Barometru zaměstnanců.
Pokud firma realizuje ankety a dotazníky, jak pak s výsledky nakládá? I to zjišťoval nejnovější průzkum Barometr zaměstnanců, za kterým stojí společnost Up Benefity. Ta jej uskutečnila mezi více než tisícovkou pracovníků z českých firem.
Téměř 3/4 firem s výsledky anket nějakým způsobem nepracuje správně
Z průzkumu vyplynulo, že u pouhých 32 % firem se výsledky průzkumů zabývá, informuje o nich zaměstnance a usiluje o nápravu zjištěných nedostatků. Tak to alespoň vidí dotázaní pracovníci. U ostatních 68 % se vedení o výsledky průzkumů buď nezajímá vůbec, zjištěné problémy neřeší, nebo zapomínají o výsledcích zaměstnance informovat.
Část zaměstnanců vnímá dotazníky jako zbytečný humbuk
Je jich celá desetina a uvádí, že „humbuk“ okolo dotazníků spokojenosti zaměstnanců je neadekvátní, protože stejně žádný efekt nepozorují. Celé to podle nich jen vyvolává dojem, že výsledky nejspíš skončí u někoho „v šuplíku“.
Pětina firem si prý s výsledky dotazníků zpětné vazby neví rady
Podle více než pětiny zaměstnanců sice projevuje vedení firmy o názory v pracovním kolektivu zájem, ale s aplikací výsledků si pak buď neví rady, nebo se na ně kvůli jiným „prioritám“ už nedostane.
Dopady takového přístupu mohou být fatální
A to od ztráty důvěry přes pokles motivace až po cynismus a frustraci. Pokud totiž problémy a nápady vyplavou na povrch, ale nic se nezmění, zaměstnanci se přestanou snažit něco sdělovat a rezignují. Může dojít i k odchodu talentů a poškození firemní kultury. Místo efektivní komunikace a důvěry se vytváří pocit formálnosti, kdy se něco sice tváří, ale reálně to nefunguje. A je téměř jisté, že se tyto informace dostanou i k zájemcům o zaměstnání a na trhu práce z toho bude pořádná ostuda.
Co se dnes nosí? Stavět se k věcem čelem
Nikdo se necítí dobře v tom, když interní komunikace ve firmě nefunguje. Když zaměstnanci s důvěrou sdělí své názory, ale pak nastává jen ticho. V trendu je transparentní komunikace, slušnost a rychlé moderní technologie. Pryč jsou doby, kdy se ankety a dotazníky řešily papírovou formou. Firmy mohou vsadit třeba na inovativní a chytré nástroje Verso, kde najdou rychlé online ankety v moderní HR aplikaci. Díky nim pak budou mít personalisté spousta času na komunikaci výsledků se zaměstnanci.