Čeští zaměstnanci chtějí firemní průzkumy absolvovat. A to je skvělá zpráva, které by měli firmy využít. Získají tak reálná data, na základě kterých mohou vylepšovat firemní kulturu a pracovní podmínky. A na to stávající pracovníci i zájemci o zaměstnání slyší.

Mají čeští zaměstnanci zájem a chuť účastnit se dotazníků zpětné vazby, anket a průzkumů? I této otázce se věnoval nejnovější průzkum Barometr zaměstnanců, který realizovala společnost Up Benefity mezi více než tisícovkou pracovníků z českých firem a organizací.
Firemní průzkumy: Většina zaměstnanců by se jich zúčastnila
Kdyby čeští zaměstnanci dostali od své firmy pozvánku k vyplnění dotazníku spokojenosti zaměstnanců, měli by chuť se účastnit? A to i zcela anonymně. Naprostá většina (80 %) potvrzuje, že by se do průzkumu zapojili.
Ale ať zůstaneme nohama na zemi, je také samozřejmě možné, že ve finále se mohou objevit překážky a jiné priority, které v danou chvíli zaměstnanci účast na průzkumu neumožní. Je ale velmi dobrou zprávou, že v této oblasti nemají pracovníci žádnou mentální bariéru a průzkumům jsou nakloněni a vítají je.

Odmítlo by jen naprosté minimum
Těch, kteří by pozvání k průzkumu rovnou odmítli, je naprosté minimum, dokonce méně než 5 %! A jaké je k tomu vedou důvody? Hlavní důvod, proč by zaměstnanci s dotazníkem nechtěli vůbec ztrácet čas je, že stejně nevěří, že by se vedení výsledky nějak zabývalo (43 %).
Na druhém místě je pak obava, že by dotazování nemuselo být anonymní a svou upřímností by si zaměstnanci mohli spíše uškodit. Na třetím místě se ukázala skepse a nevíra v to, že by účast na dotazování mohla vůbec něco ovlivnit.
Zpříjemněte pracovníkům ankety a dotazníky, co to jen jede
Je škoda nevyužít pozitivní naladění lidí ve vztahu k průzkumům. Chytré organizace mohou také aktivní účast zaměstnanců podpořit tím, že jim to co nejvíc usnadní. Klíčem je vždy jednoduchý dotazník a jeho vyplňování možné během pracovní doby. Důležitá je i uživatelsky příjemná online forma v HR aplikaci. Takový chytrý nástroj najdete třeba v oblíbeném balíčku Verso. V aplikaci mohou personalisté využít i anonymní variantu vyplňování, protože se vždy najde řada pracovníků, kteří to ocení a dodá jim to pocit bezpečí.
Se zaměstnanci je také nutné komunikovat o tom, k čemu budou data použita. A také pak vždy sdělit výsledky a konkrétní opatření! Pokud zaměstnanci vidí, že má jejich zpětná vazba skutečný dopad a že firma na základě průzkumu podniká konkrétní kroky, jejich motivace k účasti ještě poroste. Dobře funguje i poděkování nebo drobná forma ocenění, která dá najevo, že si firma času svých zaměstnanců váží.