Čas na zdravý oběd nad zlato s MUDr. Pavlem Suchánkem

Novinky

Předpokládaná doba čtení: 4 minuty

Naše rychlá doba jde ruku v ruce s nezdravým životním stylem. Cesta ke změně může být i velmi jednoduchá – podpora zdravého a pravidelného zaměstnaneckého stravování.

Dnes máme díky různým vymoženostem vědy a medicíny možnost být zdravější než kdy jindy v minulosti. Jenže tomu tak není. Moderní výkonová doba na nás klade vysoké nároky a my trpíme stresem, nedostatkem pohybu a řadou civilizačních chorob. Naším nezdravým životním stylem pak ve velkém otřásla koronavirová krize a lockdowny.

Návrat ke zdraví je však mnohdy jednodušší, než myslíme. Prvním krokem a dobrým začátkem může být péče o naše každodenní stravování. Jídlo a jeho kvalita a pravidelnost ovlivňuje i únavu, kvalitu našeho spánku, nálady během dne a to, jaký výkon v práci podáváme.

Změna ve stravování je nutná

Strava má na náš každodenní život a fyzické i psychické zdraví obrovský vliv. Nejvíce chyb přitom vzniká během pracovní doby, ať už jde o špatnou skladbu jídla či nepravidelnost.

Období koronaviru a s ním spojený častý homeoffice odhalili, že pro mnoho zaměstnanců byl problém jakýkoli režim v oblasti jídla dodržovat. V jídelníčku převažovaly polotovary, mražená jídla a pečivo. To vše se odrazilo na psychickém a fyzickém zdraví zaměstnanců. Nejistá doba však pokračuje. Ekonomické problémy, dopady válečného konfliktu a všudypřítomná existenční nejistota vyžaduje náš dobrý zdravotní i psychický stav. Je tedy nejvyšší čas na změnu!

Pravidelný oběd v práci je víc, než si myslíme

Podle průzkumů je cílená podpora stravování v zaměstnání velmi efektivní a má pozitivní dopady pro zaměstnance i pro firmu. Ideální je oběd s možností výběru z více jídel, snědený v klidu. To potvrzuje i RNDr. Pavel Suchánek, výzkumný a vývojový pracovník IKEM – Institutu klinické a experimentální medicíny. „Vhodné je dopřát si oběd v restauraci, vychutnat si jej v klidu a v milé společnosti, třeba oblíbených kolegů. Již samotná změna prostředí a chvilkové odpoutání se od pracovních záležitostí, to vše spojené s „procházkou“ do restaurace, tělu i mysli prospěje. Důležité je však jíst s minimálním časovým stresem, protože pouze v klidu může organismus živiny dobře trávit a neukládá energii ze stravy do tzv. viscerálního neboli vnitrobřišního tuku. Ten výrazně ohrožuje naše zdraví, zvyšuje krevní tlak, riziko cukrovky 2. typu a celkově způsobuje tzv. celotělový dlouhodobý zánět,“ dodává.

Nepravidelné a nekvalitní stravování má souvislost s rozvojem nemocí, převážně civilizačních chorob, jako je vysoký krevní tlak, srdeční onemocnění, obezita a cukrovka 2. typu. „Z vlastní zkušenosti z práce na covidovém JIPu vím, že nejvíce ohroženou skupinou s těžkým průběhem covidu byli lidé s obezitou a cukrovkou 2. typu, tedy onemocněními, které velmi úzce souvisí s kvalitou i množstvím stravy,“ doplňuje RNDr. Suchánek.

Je jasné, že v některých situacích je stravování složitější, např. při práci na směny, u zaměstnanců s nepravidelnou pracovní dobou, na pracovních cestách nebo u několikahodinových meetingů. Vše je ale řešitelné. Práce na směny, zejména večer a v noci, také vyžaduje mírně odlišný jídelníček. Důležité je mít vždy možnost kvalitní a vhodné stravy.

Nejjednodušší podporu stravování přináší elektronické stravenky

Jednoduchým řešením podpory zaměstnaneckého stravování jsou elektronické stravenky, např. eStravenka. Tato moderní forma podpoří obědvání zaměstnanců v pracovní době a přináší také řadu benefitů pro zaměstnavatele i samotné zaměstnance.

Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo Marketing Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…