Trendy v péči o psychické zdraví zaměstnanců s koučkou a lektorkou Cristinou Muntean

Novinky

Předpokládaná doba čtení: 3 minuty

Doba je náročná. Pracovníci jsou unavení, často i opouští firmy, v nichž léta působili. Jako nezbytná se jeví nutnost péče o jejich psychické a fyzické zdraví a osobní rozvoj. Na tom není radno šetřit.

psychické zdraví zaměstnanců s Cristinou Muntean

O zdravé pracovní prostředí usiluje každý zodpovědný zaměstnavatel. Dnešní doba je obzvláště náročná. Velmi zřetelná je únava, pod kterou je podepsaná nedávná pandemie, blízký válečný ḱonflikt i ekonomická situace včetně vysoké inflace a zdražování. Jak situaci vidí lektorka a koučka Cristina Muntean, která ve své každodenní práci nahlíží pod pokličku firmám i do psychiky lidí?

Jaké jsou trendy dnešní doby

  • Firmy se potýkají s restrukturalizací, bojují s nedostatkem zdrojů a klesají jim marže. Noví pracovníci se moc nepřijímají, mnozí stávající odcházejí. Množství práce ale kvůli změnám, nutnosti adaptace a probíhající restrukturalizaci narůstá.
  • Lidé jsou unavení a vše se negativně podepisuje na jejich emočně-mentálním stavu. Je vidět, že lidé potřebují odpočinek, přestávky a dovolené. Intenzivně také využívají státních svátků coby volna, aby načerpali chybějící síly.
  • Vše má vliv i na pracovní kolektivy, lidé řeší spíše osobní problémy a překážky. A až pak problémy týmu či firmy.
  • Pro firmy z toho všeho plynou velká rizika. Jde především o odchod dobrých zaměstnanců, kteří jsou vyčerpaní a nemohou za firmu „položit život“. Náhrada je složitá a drahá. Firmám pak mohou ve svém středu chybět ti správní lidé. Je pro ně nutné si uvědomit, jak je lidský potenciál  naprosto klíčový.

Jak podpořit psychické zdraví zaměstnanců i firemní atmosféru

Cristina Muntean uvádí několik tipů, jak na to.

  1. V první řadě je důležité vůbec se zajímat. Nadefinovat si, co znamená zdravé pracovní prostředí a dobrý psychický stav lidí v týmu nebo ve firmě. A pak zjistit, kde se na škále od 1 do 10 nacházíme. Co nám chybí? Na čem pracovat?
  2. Tytéž otázky pak pokládat i svým zaměstnancům na pravidelné, třeba měsíční bázi. Jak se máš? Co ti chybí? Co by se dalo zlepšit?
  3. Nejdůležitější rada je nešetřit na klíčových a strategických věcech jako jsou zdraví a osobní rozvoj zaměstnanců. Protože pokud budou zaměstnanci nemocní, vyhořelí nebo budou odcházet, zhroutí se celá firma.

Péče o psychické a fyzické zdraví zaměstnanců tak dnešní prioritou. Pro zaměstnavatele může být výzva se k této nové potřebě postavit, mnohdy ani neví jak. Je v pořádku nechat si poradit a získat tak know-how, jak se na tuto novou situaci správně adaptovat.

Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo Marketing Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…