Na home office chybí lidem hlavně kolegové. Vztahy ve firmách tím trpí, vzrostlo napětí a stres

Tiskové zprávy

Ani pracovní vybavení, ani pohodlí a ani klid na práci. Na home office chybí zaměstnancům ze všeho nejvíc jejich kolegové. Téměř polovina lidí zároveň vnímá, že se vztahy na jejich pracovišti od začátku pandemie změnily, a to hlavně k horšímu. Nejvíce lidí vnímá v práci růst napětí a stresu. Vyplývá to z nového Barometru zaměstnanců, který uskutečnila společnost Up Česká republika mezi 840 lidmi.

Barometr zaměstnanců ukázal, že vztahy na pracovišti jsou pro Čechy velmi důležité. Přiznává to 70 % oslovených zaměstnanců. Naopak zcela na vztazích v práci nezáleží jen 2 % lidí. „Někteří zaměstnanci si dříve dost možná ani neuvědomovali, jak velký význam pro jejich práci mají kolegové a vztahy s nimi. Až pandemie a vzdálená práce jim v tomto směru vlastně otevřela oči,“ říká Stéphane Nicoletti, CEO společnosti Up ČR, která se specializuje na péči o zaměstnance.

Kolegové nad pracovní komfort

Výsledky barometru potvrzují, že nejvíce lidem při práci z domova chyběli právě jejich kolegové. Nechalo se tak slyšet téměř 30 % lidí. Oproti tomu například jen 16 % lidí chybělo na home office pracovní vybavení, 14 % klid na práci a 8 % dostatečné pohodlí. Někteří dokonce zmínili, že se chybějící kontakt s kolegy začal negativně promítat na jejich duševním rozpoložení. Naproti tomu pouze desetina lidí zjistila, že jim osobní setkávání s kolegy vůbec nechybí.

To ale rozhodně nebyly jediné změny, kterými vztahy s kolegy od začátku pandemie prošly. „Na jedné straně si sice lidé význam kolegů uvědomili, na druhé straně ale také zjistili, jak náročné je udržovat dobré vztahy a soudržnost při vzdáleném pracovním režimu,“ popisuje MUDr. Kateřina Cajthamlová, internistka a psychoterapeutka. Hned 47 % zaměstnanců tak potvrdilo, že se vztahy mezi kolegy na jejich pracovišti změnily. Většinou přitom jde o změny negativní.

Záchrana vztahů v rukou technologií

Nejčastější negativní změnou mezi kolegy je růst napětí a stresu. Vnímá ho 16 % zaměstnanců. „Při přechodu na distanční formy spolupráce je třeba nastavit jasná pravidla (pauzy, přesné zadávání i prezentace plnění úkolů a dodržení pracovní doby z obou stran) a získat nové návyky. A to vyžaduje kvalitní přípravu, zaškolení i komunikaci mezi zaměstnanci a vedením. Tam, kde se to naučí, je stresu a napětí méně,“ doplňuje MUDr. Kateřina Cajthamlová.

11 % lidí pak uvádí, že vztahy mezi kolegy celkově ochladly. Z negativních změn od začátku pandemie uvádějí zaměstnanci také častější nedorozumění a hádky. Ne všechny výsledky barometru jsou ale negativní. Více než desetina zaměstnanců také uvádí, že se jejich vztahy s kolegy od začátku roku 2020 naopak posílily. Platí to obzvlášť o mladších lidech do 35 let.

„Ukazuje se totiž, že se to dá zvládnout. Že za pomoci moderních technologií lze pracovat na budování vnitrofiremních vztahů i v režimu vzdálené nebo hybridní práce. Právě nástroje jako virtuální veřejné pochvaly kolegů nebo pozvání kolegů na společný oběd, které podporují soudržnost a týmovou atmosféru, jsou proto aktuálně v rámci naší motivační platformy ty nejoblíbenější,“ říká Nicoletti.      

Není cesty zpět

Příslibem pro budoucnost je to, že i přes mnohé problémy ve vztazích, které s sebou koronavirová krize přinesla, panují mezi kolegy stále vztahy spíše vřelé. 60 % respondentů uvádí, že jejich vztahy na pracovišti jsou přátelské, pro další desetinu jsou dokonce rodinné či důvěrné. 8 z 10 Čechů má v práci alespoň jednoho přítele a pouhá desetina o přátele mezi kolegy nestojí.

Protože je ale velmi pravděpodobné, že mnohé firmy od hybridních pracovních režimů neupustí, bude nezbytné udržet nebo dokonce ještě posílit pracovní vztahy i v těchto stále ještě pořád nových podmínkách. „To jsou výzvy, kterým budou HR manažeři čelit a k jejichž řešení budou nezbytně potřebovat technologické nástroje na vysoké úrovni, které jim tuto nelehkou misi umožní zvládnout,“ dodává závěrem Nicoletti.

 
Co z práce vám při home office nejvíce chybělo?Podíl v %
Kolegové28,5
Pravidelný režim.26,8
Pracovní vybavení (tiskárna atp.)16,2
Změna prostředí.15,1
Klid na práci.13,8
Pracovní výhody a benefity (firemní jídelna atp.)8,5
Pohodlí (komfortní židle atp.)7,7
Dobrá káva.4,2
Nic mi nechybělo28,5
 
Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo MarCom Marketing Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…