Pandemie a hybridní práce ničí zdraví zaměstnanců. Lék? Máme!

Novinky


Pandemie koronaviru je sice za námi, ale vystavuje stále nové účty. A platit je bude kdo? Nejčastěji zaměstnavatel. Ve hře je totiž produktivita a výkonost firmy. I proto se řešení negativních důsledků nejistoty a stresu z lockdownů na fyzické i psychické zdraví zaměstnanců stává ve firmách prioritou číslo jedna. Jak dostat lidi zpět do kondice a „nakopnout“ produktivitu zpět do zelených čísel?

5 a víc kilo navíc na výkonnosti nepřidá

Česká republika, březen 2020. Celá země žije obavami z pandemie. Mnoho zaměstnanců přechází ze dne na den na home-office. Už po pár týdnech se jasně ukazuje, že pro mnohé z nich je tento způsob práce doslova devastační. Většina lidí totiž nebyla a není schopna dodržovat obdobný režim jako na pracovišti, zejména co se týká přestávek na jídlo nebo domácí přípravy čerstvého oběda na druhý den.

Asi pětina Čechů během prvních mimořádných opatření přibrala více než 5 kilogramů. Příčinou byla skokově zvýšená spotřebu alkoholu a také zhoršená skladba jídelníčku. Na home-office lidé konzumovali ve velké míře polotovary, mražená jídla nebo pečivo. Svůj podíl měla i ne příliš zdravá příprava jídel, např. v mikrovlnce.

První pomoc? Pravidelné jídlo

Správná a pravidelná strava je důležitá nejen pro sílu svalů, ale i mozku a duševních schopností. Špatně živení lidé s nezdravými návyky mohou být jen těžko hvězdami firemní produktivity.

První pomoc je přitom velmi jednoduchá: pro zdraví zaměstnanců je zcela zásadní účelová podpora stravování (pro firmu výhodným) poskytnutím stravenek v rámci firemních benefitů. Další, sice nákladnější, ale dlouhodobě velmi efektivní cestou je pak zakládání firemních kantýn a vylepšování jejich nabídky.

Obojí se každopádně zaměstnavatelům vyplatí mnohem víc, než absentující zaměstnanci na nemocenské.

„Kuřecí polévka pro duši“

Stres ničí, na co přijde, tělo, vztahy i duši. A právě ta dostala během pandemie zabrat zdaleka nejvíce. Péči o duševní kondici vašich lidí je proto potřeba věnovat (minimálně) stejnou pozornost, jako péči o jejich tělesné zdraví.

Kromě navýšení „klasických“ benefitů můžete zaměstnancům nabídnout i benefity zcela nové. Třeba konzultace s psychologem, koučink nebo kurzy technik pro zvládání stresu. Ty jsou oblíbené zejména mezi manažery, zaměstnanci na nižších pozicích je využívají jen vzácně.

Důvod? Často prostě netuší, „do čeho jdou“. Jako dobré řešení se osvědčuje pozvat experty na danou techniku nebo problematiku přímo do firmy. Zaměstnanci si vše vyzkouší pod vedením zkušeného odborníka, což je „osmělí“, aby začali sami aktivně pracovat na své životní spokojenosti a pohodě.

3 : 0 pro sport a pohyb

Zásadní součástí péče o zdraví je i firemní podpora sportování. Pravidelný rozumný pohyb totiž v „jednom balíčku“ nabídne více přínosů pro jednotlivce, tým i firmu, než byste možná řekli:

  • Funguje jako „protijed“ při přetížení zaměstnanců, předchází depresím nebo dokonce syndromu vyhoření
  • Rozvíjí umění spolupráce v týmech a upevňuje vztahy, které často dostaly na frak během lockdownů a nynějšího hybridního pracovního modelu
  • A samozřejmě podporuje dobrou kondici těla i duše; dnes už je dokázáno, že pohyb – ideálně na čerstvém vzduchu – stimuluje tvorbu nových mozkových synapsí

Možností, jak u vás ve firmě podporovat zaměstnance ke zdravému pohybu, přitom máte vícero.

Jednorázová podpora může mít podobu třeba celodenních sportovních akcí, např. sportovně laděný teambuilding nebo akce typu Do práce na kole.

Jednorázové akce je přitom chytré kombinovat s dlouhodobou podporou sportu – třeba formou využívání univerzálních poukázek nebo elektronických karet. Zaměstnanci si pak sami vyberou sport, který jim vyhovuje. A je pak už skoro jedno, jestli si zajdou do bazénu, fitka, lekce jógy nebo začnou se stále populárnějším emočním fitness, při kterém sice nebudou zvedat činky, ale poperou se s vlastními démony a slabostmi.

Benefity a stravenky pod palcem, doslova

I tolik oslavovaný hybridní pracovní model, který umožňuje pracovat lidem z domova, z kanceláře i odjinud, přináší nové výzvy i pro obsluhu benefitů i správu stravenek. A to jak zaměstnancům, tak HR oddělením.

A tady přicházejí na pomoc, jak jinak, moderní technologie. My v Up ČR jsme proto provedli masivní digitalizaci benefitních karet a jejich propojení s motivačními platformami, jako je Můj Up:

  • Zaměstnancům umožní přístup k benefitům a jejich správu odkudkoli – a z vícero zařízení jako je desktop, tablet, či mobil
  • HR pracovníci díky digitalizaci ušetří obrovské množství času, jehož podstatnou část dříve trávili vydáváním papírových poukázek.

Jak je vidět, máte k dispozici celou paletu možností, jak pomoci svým lidem při péči o zdraví těla i duše. Pokud je začnete využívat naplno, dáte tak svým lidem najevo, že vám na nich záleží a staráte se o ně. Oni se odvděčí zvýšenou produktivitou, menší nemocností – a skutečnou loajalitou.

A jak se říká, s takovým lidským kapitálem klidně „můžete jít i do banky“.

Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo Marketing Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…