Pochvala je nejlevnější způsob, jak motivovat a udržet zaměstnance spokojené

Novinky

V Up neradi slyšíme, když se o zaměstnancích mluví jako o „lidských zdrojích“. Zní nám to, jako by zaměstnanci byly stroje, které lze v případě poruchy snadno opravit, vyměnit… Možná právě z tohoto technicistního myšlení pramení iluze mnoha manažerů. Totiž že zaměstnancům stačí pravidelně poslat výplatu a sem tam nějaký ten bonus. Tím se podle jejich názoru dostatečně postarali o jejich motivaci a spokojenost. Opak je ale pravdou.

Vztahy jsou často víc než peníze

Samotné finanční ocenění zaměstnance dlouhodobě neuspokojí, tento motivátor má extrémně krátkou expirační dobu. Ukazuje se totiž, že je čím dál důležitější pečovat i o sociální aspekt práce. Ten představuje novou, aktuální výzvu pro manažery i vedení společností.

Podle společnosti McKinsey totiž spokojenost v práci u zaměstnanců ovlivňují mnohem více vztahy než tzv. transakční faktory „co za to“. Platí to jak horizontálně mezi kolegy, tak vertikálně v rámci hierarchie konkrétního pracovního kolektivu.

I na to jsme mysleli, když jsme tvořili aplikaci Můj Up. Zabudovali jsme do ní funkcionality, které se sociálním aspektem péče o zaměstnance pomohou. Zaměstnavatelům i zaměstnancům – stačí jen párkrát kliknout.

Ocenění udrží zaměstnance a nic nestojí

Po tom, co jste si zatím přečetli, asi nepřekvapí, že nejčastějším důvodem odchodu zaměstnanců je pocit nedostatečného ocenění.

Toto zjistil průzkum společnosti McKinsey:

  • Pocit, že si jejich práce společnost či přímý nadřízený dostatečně neváží, bylo za minulý rok primárním důvodem odchodu pro celých 54 % zaměstnanců.
  • Dalším důvodem odchodu z práce pak byly nedobré vztahy v kolektivu. 51 % zaměstnanců necítilo na pracovišti dostatečný pocit sounáležitosti.
  • 46 % jich pak vyjádřilo touhu pracovat s kolegy, kterým věří a kteří se o sebe navzájem zajímají.
  • Navíc zaměstnanci, kteří mají s kolegy dobré vztahy, jsou až o 17 % produktivnější.
  • A co je zásadní: jen pouhá 4 % z těch spokojených se poohlíží po lepších pracovních nabídkách.
  • Zato celých 28 % zaměstnanců nespokojených se vztahy na pracovišti aktivně vyhledává nové pracovní příležitosti.

Jak tedy efektivně utužit vztahy ve vaší společnosti? Tady pomůže Můj Up 

„Sociální síť“ s pozitivním obsahem

Výborným nástrojem pro rozvoj a vylepšování vztahů napříč celou firmou je služba Pochvaly. Najdete ji jako jednu z hlavních funkcionalit aplikace Můj Up v sekci „Čas s kolegy“.

Služba Pochvaly, a vlastně celý Můj Up, funguje jako „interní sociální síť“ pro podporu vzájemné komunikace mezi zaměstnanci i mezi jejich nadřízenými. Pochvalu můžete udělit komukoliv ze spolupracovníků, soukromě či přede všemi ve firmě. Vyberte v Můj Up sekci „Čas s kolegy“ a pošlete svou první pochvalu. Je to jednoduché a zvládne to úplně každý. Velmi brzy budete překvapeni změnou atmosféry a zvýšením produktivity na pracovišti, kde se lidé nebojí dělat si vzájemně radost.

Tak vzhůru do toho!

Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo Marketing Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…