Češi platí za obědy stále více elektronickými stravenkami místo papírových, rychlejší digitalizaci pomohl koronavirus

Tiskové zprávy

Počet uživatelů stravenkových karet vzrostl od začátku letošního roku už o více než 100 %. Největší nárůst je patrný od znovuotevření restaurací na konci května. Jen za poslední čtvrt rok začalo eStravenkou v restauracích platit dvakrát tolik lidí. Rychle roste také počet míst, která platbu elektronickými stravenkami akceptují. Aktuálně lze eStravenkou platit už ve více než 15 000 provozovnách. Vyplývá to z dat společnosti Up Česká republika.

Už v době jarního nouzového stavu se ukázalo, že Češi více preferují bezkontaktní platbu oproti hotovosti či papírovým stravenkám. Téměř ¾ lidí při objednání jídla z restaurace přes okénko platily bezkontaktně, zatímco hotovosti se drželo jen 20 % lidí. Tento trend pokračoval i po znovuotevření restaurací a platbu kartou začala na základě zkušenosti z období koronaviru nově upřednostňovat více než třetina lidí. 20 % pak začalo v restauracích více preferovat také placení mobilním telefonem.

„V období od konce května do srpna jsme zaznamenali vůbec největší migraci lidí z papíru na bezkontaktní způsoby placení. Každý měsíc teď vzroste počet uživatelů eStravenky v restauracích o více než 10 % a jen za letošní rok jsme vydali 21 tisíc nových karet,“ říká Stéphane Nicoletti,generální ředitel společnosti Up Česká republika, a dodává: „Velký potenciál vidíme v platbách mobilním telefonem. Do Apple Pay či Google Pay si během pár měsíců nahrálo eStravenku už 15 % uživatelů a aktivně tak v restauracích platí.“  

Nejen hygiena

Nárůst obliby bezkontaktních plateb při placení v restauracích má několik příčin. V období koronaviru šlo o preferovaný způsob placení zejména z hlediska bezpečnosti a vyšší hygieničnosti, důvodů je ale víc. Jedním z hlavních je v případě elektronických stravenek rychle rostoucí síť restaurací, které platbu jejím prostřednictvím akceptují.

„Restaurace jsou sice otevřené už čtvrt roku, ale stále nemají vyhráno, proto se snaží hledat nové cesty, jak najít stálé zákazníky, kteří je podpoří i v klíčové části roku, kterou pro ně bude právě nadcházející podzim,“ říká Nicoletti. Počet gastronomických zařízení, ve kterých lze platit bezkontaktní eStravenkou tak nedávno překonal hranici 15 tisíc a od znovuotevření restaurací vzrostl o třetinu. Celkem už elektronické stravenky využívá na tuzemském trhu odhadem přes půl milionu zaměstnanců.  

Rychlejší platby i odměny za věrnost

Vedle hygieny a ekologie oceňují lidé podle průzkumu společnosti Up Česká republika na eStravence také pohodlí a rychlost. Za další výhody placení stravenkovou kartou považují zaměstnanci skladnost, možnost sledování zůstatku a útrat i diskrétnější a elegantnější placení než papírovými stravenkami. Placení eStravenkou navíc podporuje častější útraty hostů a jejich návrat do restaurací.

V největším gastronomickém věrnostním programu u nás už bylo takto častým hostům restaurací rozdáno přes 7 000 obědů zdarma. I proto zájem o elektronické karty zvyšuje. Od zaměstnavatele ji podle průzkumu dostává necelá pětina zaměstnanců, ale ocenilo by ji dalších 41 %. „Také proto roste zájem o přechod na elektronické karty ze strany zaměstnavatelů. Jen od pandemie migrovala nebo je připravena ke změně z papíru na digitální řešení každá pátá firma,“ popisuje Petra Prchlíková, obchodní ředitelka společnosti Up Česká republika.  

Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo Marketing Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…