Je hybridní práce zabiják efektivity a pracovních vztahů?

Novinky

Pandemie je, doufejme, za námi. Přes všechny negativní efekty měla i některé pozitivní. Urychlila se digitalizace mnoha procesů a vyvinuly se nové nástroje, které umožňují efektivnější práci na dálku. I proto se na stole ocitá citlivá otázka: vyžadovat 100% fyzický návrat do práce, nebo nechat možnost home office?

mailing predel

Dva roky prázdnin? Jak pro koho…

Home office byl v době pandemie nutným standardem mnoha kancelářských povolání. Z dat vyplývá, že práce z domova byla velmi náročná nejen na psychiku zaměstnanců, ale i na jejich správné vedení nadřízenými.

Manažeři v mnoha firmách nyní opět vyžadují, aby se častěji chodilo do kanceláří. Argumentují tím, že mnoho zaměstnanců ztratilo kontakt s kolegy.

V mnoha případech to skutečně dává smysl:

  • činnosti jako zahájení či ukončení projektu, nábor nového člena týmu, stavění nových týmů nebo schůzky s klíčovými partnery a klienty je lepší uskutečňovat za fyzické přítomnosti všech zúčastněných
  • pro 38 % zaměstnanců je těžší být produktivní při práci z domova
  • až 52 % zaměstnanců chybí osobní kontakt s kolegy

Je ale opravdu nutné „nahnat“ všechny zaměstnance zpět do kanceláře?

Hybridní práce jako šalamounské řešení

Řešením může být hybridní pracovní model – několik dní v týdnu se pracuje z domova, zbytek z kanceláře. Jako vše se ale i tohle „musí umět“. Hybridní práce je o nových postupech a přístupech, na které je nutné si zvyknout.

Efektivní hybridní kultura pracoviště by měla umožňovat lidem pracovat v různou dobu, odkudkoli a v individuálním tempu. Dobrý manažer by proto měl umět rozdělit práci na úkoly, které mohou zaměstnanci provádět a rozhodovat samostatně, aniž k tomu potřebují další kolegy (fyzicky nebo online), a na týmovou spolupráci v reálném čase.

Střídává práce může mít vliv na psychický stav zaměstnance a vztahy mezi kolegy. Jak ale vychází z čísel, hybridní pracovní model svědčí psychice i produktivitě větší části zaměstnanců.

Průzkum agentury IPSOS pro WEF provedený na vzorku 12 500 respondentů z 29 zemí zjistil toto:

  • Zaměstnanci chtějí v průměru pracovat z domova 2,5 dne v týdnu, zbytek pak z kanceláře (jeden týden 3 a druhý týden 2 dny z domova)
  • 66 % zaměstnanců si chce zachovat flexibilní pracovní dobu a možnost pracovat i mimo pracoviště i po konci pandemie
  • Stejný počet zaměstnanců (66 %) je připraveno ze současné práce odejít, pokud jim manažer nařídí návrat do práce na 5 dní v týdnu
  • Efektivnější time-management (bez nutnosti dojíždění) ušetří v průměru hodinu denně, a samozřejmě i náklady na dopravu
  • Variabilní pracovní doba je hitem zejména mezi rodiči menších dětí (z pochopitelných důvodů)

Sejde z očí, sejde z mysli? S Můj Up se to nestane.

Zároveň ovšem velmi dobře chápeme, že zaměstnavatelé chtějí a potřebují být v kontaktu se zaměstnanci. A stejně tak zaměstnanci mezi sebou – ten „obyčejný“ lidský kontakt je pro mnoho z nich zcela zásadní, jak také ukázala zkušenost pandemie.

Tyto potřeby obou stran při práci v hybridním režimu však snadno naplníte za pomoci digitálních technologií.

Jistěže máme na mysli aplikaci Můj Up. Dokážete toho s ní opravdu hodně:

  • Díky funkcionalitě Můj zaměstnavatel můžete sdílet důležité novinky o všem důležitém, co se ve firmě děje. Všichni tak zůstanou „v obraze“ – a nikdo si nebude připadat odstrčený, i když zrovna pracuje z domova.
  • Přímo v Můj Up můžete díky Pochvalám zaměstnance virtuálně poplácat po zádech a tím je účinně motivovat, i když jsou od vás třeba desítky kilometrů daleko. Vedlejším vítaným efektem je i ujištění, že jsou stále plnohodnotnou součástí týmu, že s nimi počítáte, že na jejich práci záleží.
  • Velmi oceňovaný je v Můj Up Pozvání na oběd s kolegy. Funguje tak, že šéf nebo řadový člen týmu vybere restauraci, kam sezve všechny kolegy. Společné jídlo tváří v tvář udělá pro týmovou soudržnost mnohem víc, než dlouhé porady (off-line i on-line).

Aplikaci Můj Up jsme během pandemie „vymazlili“ přesně pro účely efektivní práce a komunikace napříč firmou, i když se nepotkáte tváří v tvář. Tak proč ji nevyzkoušet třeba už dnes?

Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo Marketing Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…