Jídlo si z restaurací objednávají téměř 2/3 lidí, většina je ochotna čekat u okénka maximálně 10 minut

Tiskové zprávy

Jídlo si aktuálně objednává z restaurací 62 % lidí, nejčastěji osobně přímo u okénka restaurace. Většina lidí je přitom na objednané jídlo ochotna čekat maximálně 10 minut. Vedle rychlosti jsou při objednávání jídla z restaurace pro Čechy důležité zvýhodněné ceny nebo bonusy a také podpoření jejich oblíbené restaurace. Vyplývá to z průzkumu společnosti Up Česká republika mezi více než 500 respondenty.

Pouze 38 % lidí si v současné chvíli neobjednává jídlo z restaurací a dalších gastronomických zařízení. Nejčastějším způsobem objednání jídla je osobní objednávka přímo u výdejního okénka. Tento způsob využívá pětina Čechů. 19 % lidí využívá telefonické objednání jídla s dovozem, stejný počet lidí si jídlo telefonicky objedná a následně samo vyzvedne. 17 % si jídlo objedná přes web rozvozové služby a nechá si ho dovézt.

Z okénka do 10 minut

Při objednávání jídla je jedním z hlavních kritérií rychlost, která je důležitá pro 78 % lidí. Na dovoz jídla je déle než hodinu ochotno čekat jen 15 % lidí. Nároční jsou Češi i v případě výdejních okének. Téměř 2/3 z nich jsou ochotny na objednané jídlo čekat u výdejního okénka maximálně 10 minut. Ihned si chce jídlo odnést čtvrtina lidí, velká část si ho proto objednává předem. 

Vedle tradičních způsobů objednávání jídla z restaurací proto vznikají i nové cesty. Na online objednávání jídel z restaurací se zaměřuje například nová služba JidloNaWebu.cz, která zrychluje a usnadňuje zákazníkům objednávku a umožňuje za jídlo předem zaplatit online. Služba je určena primárně pro zaměstnance firem a má za cíl pomoci restauracím zvýšit odbyt a spravovat objednávky.

Podpora restaurací nejen od štamgastů

Pro většinu Čechů je při objednávání jídla důležitá také podpora jejich oblíbené restaurace. Jen 11 % lidí se nechalo slyšet, že tento aspekt v jejich případě nehraje roli. Podle průzkumu si lidé nyní také více uvědomují problémy, se kterými se restaurace potýkají. K podpoře restaurací se ale přidaly i asociace a firmy působící v gastrosektoru.

„V rámci podpory restaurací jsme do konce roku 2020 odpustili registrovaným gastroprovozovnám veškeré poplatky. Této naší pomoci využilo něco přes 5 000 gastronomických zařízení,“ uvádí Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika.


Výhody a odměny i jako motivace

Zvýhodněné ceny nebo různé formy bonusů jsou dle průzkumu podstatné při objednávání jídla pro více než polovinu lidí. Za velmi nebo spíše důležité je považuje 52 % lidí. Takovými výhodami může být nápoj či polévka k obědovému menu zdarma. Čím dál tím víc se ale i v gastronomii objevují různé formy věrnostních programů, které jsou zaběhnuté především v maloobchodu.

Jedním z nich je slevový program Up Club, do něhož je zapojeno přes 10 000 restauračních zařízení. Ten odměňuje hosty za platby eStravenkou v restauracích, a zároveň je tak motivuje k útratám a podpoře restaurací. Díky odměnám získá host prakticky každý jedenáctý oběd zdarma. V rámci programu už bylo takto „rozdáno“ více než 30 000 obědů. 

„Věrnostní programy a další formy odměn však nejsou v současné době pouze výhodou pro zákazníky. V případě restaurací, které bojují o svou existenci, jsou vítanou motivací potenciálních hostů k využívání jejich služeb. Kromě toho nabízejí eStravenky pro své uživatele nově i exkluzivní slevy a peníze zpět za nákup ve vybraných e-shopech,“ uzavírá Nicoletti.

Tabulka č. 1: Nejčastější způsoby objednávání jídla z restaurací (TOP 3 varianty).

Jak si v současné době nejčastěji objednáváte jídlo?v %
Osobně u výdejového okénka.20,2
Telefonicky přímo u restaurace a jídlo si vyzvednu.18,5
Telefonicky přímo u restaurace a jídlo si nechám dovézt.18,5
Přes web rozvozové služby a jídlo si nechám dovézt.17,0
Přes web konkrétní restaurace a jídlo si nechám dovézt.8,7
Přes mobilní aplikaci rozvozové služby.5,4
Přes web konkrétní restaurace a jídlo si vyzvednu.4,0
Přes web rozvozové služby a jídlo si vyzvednu.3,9
Ostatní0,8
Jídlo si vůbec neobjednávám.38,2

Zdroj: Up Česká republika, Průzkum veřejného mínění.

Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo MarCom and Performance Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…