Nedostatečné finanční ohodnocení cítí většina Čechů

Novinky

Předpokládaná doba čtení: 4 minuty

Většina českých zaměstnanců považuje svou mzdu za podhodnocenou. Souvisí to i s reakcí firem na inflaci, která je buď malá nebo žádná. Zaměstnavatelé by měli také efektivněji využívat příspěvky na stravování a volný čas. Ty zaměstnancům přilepší a zvýší jejich spokojenost.

nedostatečné finanční ohodnocení

Většina zaměstnanců v České republice pociťuje nedostatečné finanční ohodnocení. Jen 36 % lidí vnímá svou odměnu jako adekvátní nebo ještě lepší. Téměř polovina lidí považuje svou odměnu za podhodnocenou, nespokojené jsou hlavně ženy. Naopak nejspokojenější jsou ti nejmladší, ale i oni mají dojem, že by si zasloužili víc. Vyplývá to z průzkumu Barometr zaměstnanců, který byl realizován mezi více než 1000 respondenty z tuzemských firem a organizací.

Reakce firem na inflaci? Žádná nebo malá

Neuspokojivé vnímání finanční odměny za práci souvisí i s tím, že firmy zatím příliš nereagovaly na inflaci, která trvá už prakticky dva roky. A pokud ano, tak nedostatečně. Podle Barometru zaměstnanců na zdražování zatím vůbec nezareagovalo 55 % procent firem. A ani tam, kde zaměstnavatel zareagoval, nevládne nadšení.

Peníze až na prvním místě. Ale nejsou vše

Snižující se kupní sila ovlivňuje také to, jak zaměstnanci vnímají význam finančního ohodnocení. To je nyní klíčové pro 90 % z nich! Pro pracovníky jsou ale samozřejmě důležité i jiné hodnoty, jako např. spokojenost v práci, dobré mezilidské vztahy a smysluplnost práce samotné. A také pocit uznání, pracovní zázemí a péče svého zaměstnavatele.

Jak z toho ven? Pomůže i příspěvek na stravování

Mnoho zaměstnavatelů se nachází ve skoro bezvýchodné situaci, protože na přidávání peněz už nemají kde brát. Na druhou stranu ale často nevyužívají všechny nástroje odměňování naplno a na vině je i špatně nastavený mix odměňování. Jen málo firem například efektivně pracuje s příspěvky na stravování a volný čas. Takto lze přitom velmi jednoduše zvýšit kupní sílu zaměstnance daleko lépe, než kdyby stejnou částku získal v rámci mzdy či platu. Na to je dobré myslet i při nastavování celého mixu odměňování.

Dnes už totiž existuje mnoho nástrojů a benefitů, které mohou zaměstnancům finančně přilepšit a podpořit i jejich motivaci, loajalitu, zdraví i odpočinek. Čím pestřejší a univerzálnější jsou tyto benefity, tím lépe mohou příznivě ovlivnit celkovou spokojenost.

Poslední dva roky s obří inflací nám ukázaly, že příspěvky na stravování a volný čas jsou právě ty benefity, které zajímají nové talenty na vysoce konkurenčním trhu práce. Oblíbené jsou například moderní elektronické karty eStravenka a eBenefity. Využíváte je ve vaší firmě také? Pokud ještě ne, inspirujte vaše personální oddělení.

Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo Marketing Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…