Nákupy v krizi: Slevové letáky a jen to nezbytné

Novinky

Předpokládaná doba čtení: 4 minuty

Pokles reálných mezd už musela řešit většina zaměstnanců. Ve snaze ušetřit využívají především slevové letáky, věrnostní programy a zákaznické karty. Více jak 30 procent lidí omezilo nákupy už jen na to nezbytné. Vyplývá to z Barometru zaměstnanců Up Česká republika.

slevové letáky

Německá platforma Statista uvádí, že propad reálných mezd je v České republice největší mezi státy Evropské unie. Podle její metriky u nás reálné mzdy klesly v loňském roce o 8,3 %, přičemž Rakousku, které je druhé v pořadí, jen o 4,2 %. V prvním čtvrtletí 2023 podle dat ČSÚ klesly reálné mzdy v Česku o 6,7 %. Není se čemu divit, že stále více Čechů využívá nové i ověřené cesty, jak při nákupu ušetřit.

Vedou slevové letáky a zákaznické karty

Češi mají slevové letáky a nakupování v akcích oblíbené už dlouho. Už před krizí takto nakupovaly 2/3 českých zaměstnanců, během posledního roku k nim přibylo dalších 17 %. Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika to potvrzuje a uvádí, že benefitní platforma Můj Up eviduje letos velký nárůst zájmu o všechny typy zvýhodněných akcí.

Oblíbené jsou také zákaznické karty a věrnostní programy. Při nákupu je aktivně využívá 86 % oslovených. Lidé se je naučili využívat naprosto přirozeně a mnohdy tak skutečně ušetří nemalé peníze. Jen v gastronomickém věrnostním programu Můj Up bylo rozdáno přes 130 tisíc obědů zdarma. 

Jak šetří Češi dál?

Tou nejvýraznější změnou je omezení nákupů zbytného zboží, jako např. sladkostí, pochutin nebo dekorativních předmětů. Nově k tomuto kroku přistoupilo 29 % lidí. Více než polovina pak přiznává, že už nakupuje jen zboží základní potřeby. Nejde nicméně jen o zboží, čtvrtina lidí omezila v reakci na krizi i využívání některých služeb, jako třeba rozvoz jídla, televize, taxi, ale třeba i kadeřnictví nebo masáže.

Další stále častěji využívanou technikou, jak při nákupu ušetřit, je pořizování levnějšího zboží a nakupování do zásoby. To dnes praktikuje už 73 % lidí. Časté je také nakupování zlevněných potravin s blížícím se datem spotřeby.

Zatím méně, než polovina Čechů přistoupila v rámci úspor k nakupování zboží z druhé ruky a také k nákupům v levnějších, zpravidla asijských e-shopech. Zhruba 36 % lidí pak nakupuje v levnějším pohraničí, pokud to mají blízko.

Mnoho zaměstnanců má pocit, jako by nyní pracovali už jen proto, aby zaplatili účty. Nezbývají jim peníze na radosti a dříve oblíbené aktivity. To se negativně promítá do jejich nálady, motivace, únavy i celkové psychické a fyzické kondice.

Pomoct může příspěvek na stravování

Příspěvky na stravování můžou zaměstnancům významně zlepšit kupní sílu, více než by to dokázal stejný obnos ve mzdě. Jak ukázaly poslední dva roky s vysokou inflací, právě tento příspěvek je jedním z nejžádanějších benefitů mezi uchazeči o práci.

Ať už zvolíte elektronickou kartu eStravenka či klasické papírové stravenky, tyto nástroje zaměstnancům pomůžou nejen finančně, ale podpoří také jejich motivaci, loajalitu a zdraví, a potažmo tak jejich celkovou spokojenost v zaměstnání.

Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo Marketing Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…